Så mycket måste matpriserna höjas för att täcka upp sommarens torka
Chefsekonomen: "Dock en snittsiffra"
Om inte konsumentpriserna på svenskproducerad mat ökar med i genomsnitt 5 procent riskerar många företag att få lägga ner, enligt Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev. Det framgår i ett pressmeddelande.
− Om producenternas samlade kostnadsökningar skulle föras över till konsumenterna via dagligvaruhandeln innebär det en genomsnittlig ökning av konsumentpriserna med dryga 5 procent. Det är alltså vad som behövs för att producenterna ska få täckning för sina ökade råvarukostnader. 5 procent är dock en snittsiffra, och för kött-, mejeri-, spannmåls- och frukt- och bärprodukter behövs ännu större prishöjningar för att täcka kostnadsökningarna, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, i pressmeddelandet.
Livsmedelsföretagens bedömning är att producenternas kostnadsökningar nu behöver söka sig ut till nästa led i den svenska livsmedelskedjan, det vill säga till grossister och dagligvaruhandel.