23948sdkhjf

Stor leverantör skapar nytt varumärke och anställer vd: "Fördubbla konsumtionen”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

15 produkter lanseras under veckan.

En av Nordens bredaste leverantörer inom sjömat, Insula AS, skapar ett eget varumärke på den svenska marknaden – Fiskeriet.

Läs också: City Gross tar in landodlad svensk gårdsfisk

Konsumenterna äter sjömat i genomsnitt 1,4 gånger i veckan samtidigt som Livsmedelsverket rekommenderar ett intag två till tre gånger i veckan. Det finns mycket att göra inom sjömat och vårt mål är att dubbla den nuvarande konsumtionen, säger Karolina Nygren, marknads -och innovationschef på Fiskeriet till Food Supplys systertidning Fri Köpenskap.

Insula omsätter nästan 7 miljarder kronor och har en imponerande produktportfölj över hela Norden. Företaget hanterar varumärken som Lofoten, Frøya, Hitra, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden och Amanda. Men i Sverige är de främst kända för emv-produktion till bland andra Ica, Axfood, Coop och Bergendahls.

Mycket fokus har också legat på restauranger och storkök. Nu vill vi ta ett helhetsgrepp på sjömat i dagligvaruhandeln, säger Karolina Nygren.

I ett första skede rör det sig om ett 15-tal nya produkter av allt från färsk fisk till filéer, fiskburgare eller sidor med citronpeppar klara att lägga på grillen.

Läs också: Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Det handlar om att förenkla för kunderna. Successivt vill vi bredda oss och väva in fler produkter, konstaterar Karolina Nygren.

Karolina Nygren, marknadschef på Fiskeriet. 

För den breda lanseringen har Fiskeriet också fått en egen vd, Jörgen Bergqvist, vars första uppgift blir att sätta varumärket på kartan. Han har tidigare varit vd bland annat för Delicato och Lego.

Satsningen som Fiskeriet gör är helt rätt i tiden och ett otroligt spännande och inspirerande uppdrag. Det handlar om att förändra processer och beteenden i en konservativ bransch och tillsammans med handeln bygga och driva en i dag fragmenterad kategori, säger Jörgen Bergqvist.

Satsningen ligger helt rätt i tiden, tror Karolina Nygren. Medan kycklingbranschen kapitaliserat på proteinskiftet har det stått relativt stilla på fiskfronten, alla hälso- och miljöaspekter till trots. Det planerar man nu att ändra på.

Läs också: Två fiskbranschorganisationer blir en

Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning. Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker.

Under den här veckan lanseras de första sjömatprodukterna under nya varumärket i landets kyl- och frysdiskar med brett marknadsstöd i form av både butiksdemonstrationer, utomhusreklam och insatser i sociala medier. Och samtidigt förbereds höstens alla lanseringar när man tar nästa steg att etablera Fiskeriet i fler delar och hyllor i landets dagligvaruhandel.

Lax backloin passar utmärkt till sushi eller sashimi. 

Om Insula AS:

  • Sjömatkoncern etablerad 2015, med fokus på produktutveckling, produktion och försäljning av av förädlad sjömat till kosumentmarknaden i Norden.
  • Huvudkontor på Leknes i Lofoten, Norge.
  • Ägs av Kverva AS och företagets ledning.
  • Insulas varumärken: Lofoten, Frøya, Hitra, Fiskeriet, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden, Amanda.
  • 1.100 anställda.

Verksamhetsportfölj:

Norge: Lofotprodukt AS, Fiskcentralen AS, Lofoten Aqua AS, Sjøfrisk Norge AS, Frøya Salmon AS, Tobø Fisk AS, First Seafood AS, Berggren AS, Nordic Group AS, Båtsfjordbruket AS, Maritim Food AS, Cibus Drift AS og Conchilia AS.

Sverige: Marenor AB, Lobster Seafood Sweden AB, Fiskeriet Sverige AB

Danmark: Amanda Seafoods AS, Insula Hvide Sande AS, Insula Hanstholm AS.

Finland: Escamar OY.

Mer om: fisk | Fiskeriet
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Midsona köper företag för 600 miljoner – planerar nyemission

Nytt uppköp ingår i strategin för att bli ledande i Europa.

Exeotech gör sig av med Österhagen Glass

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Miljoner till ekoproduktion

Kaffe och potatis höll ner matpriserna

Forskare grottar i hela svinnkedjan på kunskapsfestival

Greenfood köper finsk verksamhet

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

2

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Miljardstöd till lantbrukare – betalas ut nu

I morgon börjar utbetalningen av regeringens nationella krispaket.

Maskin och smakpanel testade knäckebröd – samma resultat

Färska ägg levererade till dörren

Unilever har knäckt koden med svart plast

City Gross tar in landodlad svensk gårdsfisk

WWF till attack mot Halloumin – Fontana försvarar sig

"Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de svenska".

Stort pådrag vid brand hos Dafgårds

Löfbergs köper mark av Coop Värmland

Kött- och fiskkoncern köper upp två fiskföretag

Magnus Nilsson tar över Ewerman

”Vi behöver en visionär ledare.”

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Kunglig medalj till Polarbrödsprofil

Oro bland landets äppelodlare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Norrmejerier vann tvist om Gainomax

Atria satsar på export av snacksalami

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Kommun överväger vildsvinskött

Surtantens lägger ner

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Se alla Företagens egna nyheter

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Trevlig Sommar

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

Dacapo Stainless blir auktoriserad distributör för GEA Tuchenhagen

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Lagafors önskar alla en Glad Sommar

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

KIPP Teleskopskenor

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

E-Drive från TENTE

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

... och vinnaren är:

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Net...

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Sänd till en kollega

0.159