23948sdkhjf

Stor leverantör skapar nytt varumärke och anställer vd: "Fördubbla konsumtionen”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

15 produkter lanseras under veckan.

En av Nordens bredaste leverantörer inom sjömat, Insula AS, skapar ett eget varumärke på den svenska marknaden – Fiskeriet.

Läs också: Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Konsumenterna äter sjömat i genomsnitt 1,4 gånger i veckan samtidigt som Livsmedelsverket rekommenderar ett intag två till tre gånger i veckan. Det finns mycket att göra inom sjömat och vårt mål är att dubbla den nuvarande konsumtionen, säger Karolina Nygren, marknads -och innovationschef på Fiskeriet till Food Supplys systertidning Fri Köpenskap.

Insula omsätter nästan 7 miljarder kronor och har en imponerande produktportfölj över hela Norden. Företaget hanterar varumärken som Lofoten, Frøya, Hitra, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden och Amanda. Men i Sverige är de främst kända för emv-produktion till bland andra Ica, Axfood, Coop och Bergendahls.

Mycket fokus har också legat på restauranger och storkök. Nu vill vi ta ett helhetsgrepp på sjömat i dagligvaruhandeln, säger Karolina Nygren.

I ett första skede rör det sig om ett 15-tal nya produkter av allt från färsk fisk till filéer, fiskburgare eller sidor med citronpeppar klara att lägga på grillen.

Läs också: Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Det handlar om att förenkla för kunderna. Successivt vill vi bredda oss och väva in fler produkter, konstaterar Karolina Nygren.

Karolina Nygren, marknadschef på Fiskeriet. 

För den breda lanseringen har Fiskeriet också fått en egen vd, Jörgen Bergqvist, vars första uppgift blir att sätta varumärket på kartan. Han har tidigare varit vd bland annat för Delicato och Lego.

Satsningen som Fiskeriet gör är helt rätt i tiden och ett otroligt spännande och inspirerande uppdrag. Det handlar om att förändra processer och beteenden i en konservativ bransch och tillsammans med handeln bygga och driva en i dag fragmenterad kategori, säger Jörgen Bergqvist.

Satsningen ligger helt rätt i tiden, tror Karolina Nygren. Medan kycklingbranschen kapitaliserat på proteinskiftet har det stått relativt stilla på fiskfronten, alla hälso- och miljöaspekter till trots. Det planerar man nu att ändra på.

Läs också: De blir störst på fisk i Sverige

Det har funnits ett tydligt behov av modernisering – fisk och sjömat har på många sätt inte hängt med i konsumenters utveckling och intresse för matlagning. Likaså tycker många att det känts svårt och otillgängligt att laga fisk. Detta har vi tagit fasta på både i produktdesignen, kommunikationen och hur vi hjälper konsumenterna att upptäcka mer av havens goda smaker.

Under den här veckan lanseras de första sjömatprodukterna under nya varumärket i landets kyl- och frysdiskar med brett marknadsstöd i form av både butiksdemonstrationer, utomhusreklam och insatser i sociala medier. Och samtidigt förbereds höstens alla lanseringar när man tar nästa steg att etablera Fiskeriet i fler delar och hyllor i landets dagligvaruhandel.

Lax backloin passar utmärkt till sushi eller sashimi. 

Om Insula AS:

  • Sjömatkoncern etablerad 2015, med fokus på produktutveckling, produktion och försäljning av av förädlad sjömat till kosumentmarknaden i Norden.
  • Huvudkontor på Leknes i Lofoten, Norge.
  • Ägs av Kverva AS och företagets ledning.
  • Insulas varumärken: Lofoten, Frøya, Hitra, Fiskeriet, Lobster, Isbjörnens, Lysekils, Sjöboden, Amanda.
  • 1.100 anställda.

Verksamhetsportfölj:

Norge: Lofotprodukt AS, Fiskcentralen AS, Lofoten Aqua AS, Sjøfrisk Norge AS, Frøya Salmon AS, Tobø Fisk AS, First Seafood AS, Berggren AS, Nordic Group AS, Båtsfjordbruket AS, Maritim Food AS, Cibus Drift AS og Conchilia AS.

Sverige: Marenor AB, Lobster Seafood Sweden AB, Fiskeriet Sverige AB

Danmark: Amanda Seafoods AS, Insula Hvide Sande AS, Insula Hanstholm AS.

Finland: Escamar OY.

Mer om: fisk | Fiskeriet
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Kvinnan bakom tallriksmodellen: "Livsmedelsverket är alldeles för flata"

Keso i ny förpackning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

Njie köper Sveriges största hinderbana i stadsmiljö

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Bättre än väntat för Pepsi

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

De tävlar om att uppdatera kostråden

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

1

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Pilotprojekt ska göra bönder koldioxidneutrala

Köttföretag får böta efter sågolycka

De slopar burägg i EMV

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Picadeli fortsätter expandera

Slakteri skållade levande kycklingar

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Menigo köper ut Arla

Vill korta livsmedelskedjorna – Livsmedelsverket utlyser miljoner

Priserna stod stilla under mars

Hälsingestintan i samarbete med Glada utegrisar

Änglamark och Lantmännen hållbarast i branschen

Kafferabatt minskar engångsmuggar

"Larvigt" bröd en succé i Norge

Picadeli tar bort knivarna – och lanserar nytt protein

Orkla köper bagerileverantör

Coopbutik levererar svinnmat till finmiddag

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Reitan ser kraftigt minskat resultat

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

På nytt jobb
Han blir inköpsansvarig på Urban Deli

Se alla Företagens egna nyheter

ASi-5 - Nya förutsättningar för riktigt Automation

Klovakuumpumpen Mink MV 0312 B från Busch Vakuumteknik – effektiv och tillförlitlig

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Alla behöver en hylla

ebm-papst fläktar AxiCool kyler nytt distributionscenter i Kapstaden

Nomo investerar i en lagerautomat

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

TREFA marshmallow-linje

Sänd till en kollega

0.508