23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Upp för Orkla

Första kvartalet för den norska livsmedelsjätten Orkla visade på positiva siffror med ett rörelseresultat på 1 020 miljoner norska kronor, en ökning med 14 procent. Intäkterna under samma period ökade även de med fem procent.

Främst ökade märkesvarorna som ökade med 10 procent i rörelseresultatet och den organiska tillväxten låg på 0,9 procent. Orkla Foods såg organisk tillväxt på de flesta marknader och Orkla Confectionery & Snacks såg framgångar i Norge, Finland och Danmark.

– Vi har kommit igång med den nya strategiperioden och vårt fokus på kort sikt ligger på att förbättra driftsmarginalen. Det är därför glädjande att se att vi levererar marginalförbättring och tillväxt i rörelseresultatet. Vi har också genomfört flera viktiga uppköp, däribland köpet av den finska restaurangkedjan Kotipizza Group, säger Orklas koncernchef Peter a. Ruzicka i en kommentar.

Under kvartalet har Orkla bland annat även köpt det svenska företaget LEcora samt gått in som storägare i den portugisiska kombucha-tillverkaren Asteriscos e Reticências.

Orklas resultat före skatt ökade med 12 procent till 990 miljoner kronor under det första kvartalet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062