23948sdkhjf

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Fazer är mitt uppe i en förändringsprocess. Förra veckan stod det klart att koncernen säljer av sin restaurangdel och nu meddelar koncernen att de förvärvar det skandinaviska matföretaget Kaslink.

– Kaslink är en innovativ aktör, vars höga tekniska kunnande och moderna produktionsanläggning skapar en konkurrenskraftig bas för att sälja, marknadsföra och producera hållbara havrebaserade produkter på en internationell marknad. Kaslink har lanserat framgångsrikt även på den konkurrensutsatta svenska marknaden, och har utvecklats väl på den finska marknaden, vilket skapar en stark plattform för framtida tillväxt, säger Mats Liedholm, vd, Fazer Sverige i en kommentar.

Köpet är i linje med Fazers satsning på havre då varumärket Kaslink Aitos produkter är skapade av nordisk havre och består av havrebaserade drycker, matlagningsprodukter och snacks.

– Vi har skapat en unik bas för havreverksamheten, bevisat att nära 130-åriga Fazer vill ta till sig Aito-produkterna som skapades av oss i familjen Kukkonen, och vår resa som redan gått så bra., säger Juha-Petteri Kukkonen, Chief Creative Officer och en tre bröder som äger Kaslink.

Fazer har dessutomnyligen investerat närmare 400 miljoner kronor i en ny anläggning för xylitolproduktion.

Kaslink har en omsättning på cirka 65 miljoner euro och är ett familjeägt företag med bas i Koria i sydöstra Finland och har cirka 170 anställda och finns idag på 15 europeiska marknader. Kaslink kommer att ingå i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096