23948sdkhjf

Stora förvärv och tillväxt för Midsona

| Av Kristine Trapp / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Midsona tog marknadsandelar under det tredje kvartalet och försäljningen för bolagets åtta prioriterade varumärken ökade med goda 12 procent. Försäljningen för koncernen som helhet påverkades dock fortsatt negativt av det avslutade distributionsuppdraget för Alpro. Därtill tillkom råvarubrist på jordnöt och mandel. Det skriver vd Peter Åsberg i delårsrapporten.

Läs också: Midsona ändrar i koncernledningen

Han lyfter fram att Midsona resultatmässigt gjorde ett starkt kvartal, trots
fortsatt motvind från valutakursutvecklingen.

"Det var främst hänförligt till den starka försäljningstillväxten för våra
prioriterade varumärken, men dessutom började vårt nordiska
kostnadsbesparingsprogram ge resultat", skriver han.

Försäljningen för de åtta prioriterade varumärkena ökade sekventiellt under
året, från en tillväxt på 6 procent i första kvartalet och 10 procent i andra
kvartalet till 12 procent i tredje kvartalet.

"Allra bäst gick det fortsatt för Friggs, men även våra ekologiska varumärken bidrog starkt och förbättrade tillväxten från ett återhållsamt första halvår", skriver Peter Åsberg.

Läs också: Midsona slutför 600-miljoners förvärv

Det tredje kvartalets förvärvsarbete dominerades av förvärvet av Alimentation Santé, en ledande aktör inom ekologiska och växtbaserade livsmedel i Frankrike och Spanien.

Förvärvet meddelades i början av kvartalet och slutfördes efter kvartalets slut, den 1 oktober 2019. Därefter har ett intensivt integrationsarbete tagit vid, skriver vd:n.

I början av kvartalet förvärvades också Eisblümerl, en av Tysklands ledande
tillverkare av ekologiska bredbara nöt-, nougat- och chokladpålägg.

"Sammantaget gläds vi åt den underliggande försäljningsutvecklingen för våra prioriterade varumärken under kvartalet och även åt att vårt nordiska kostnadsbesparingsprogram började ge resultat. De största effekterna av programmet har vi dock fortsatt framför oss, vilket bådar gott inför kommande kvartal", skriver Peter Åsberg.

Midsonas nettoomsättning uppgick till 765 miljoner kronor (773), varav det avslutade försäljningsuppdraget Alpro uppgick till 2 miljoner kronor (71).

Läs också: Midsona köper företag för 600 miljoner – planerar nyemission

Nettoomsättningstillväxten uppgick till -1,0 procent. Tillväxten för prioriterade varumärken var dock 11,7 procent, skriver Midsona i sin rapport.

Ebitda uppgick till 77 miljoner kronor (68), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 10,1 procent (8,8).

Periodens resultat uppgick till 35 miljoner kronor (32), motsvarande ett resultat per aktie på 0:77 kronor (0:70) före och efter utspädning.

Mer om: Midsona
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bagerierna som säljer flest semlor

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Arlas vinst ökade marginellt

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Fiskeriet bygger egen säljkår

Notura byter från metall till kartong

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Sänd till en kollega

0.142