23948sdkhjf

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Under onsdagsmorgonen höll Tetra Pak ett frukostseminarium för branschen där inbjudna gäster talade under parollen "Att göra det goda valet enkelt".

Inledningsvis talade Erik Lindroth, hållbarhetsdirektör för Norra Europa på Tetra Pak bland annat om vad de gör för att minska sin klimatpåverkan. Enligt honom ökar klyftan mellan de som är miljömedvetna och de som antingen struntar i sin påverkan eller är skeptiska och att utmaningen för företagen nu inte endast är tekniska utan än går ut på hur de ska kommunicera med konsumenterna.

Läs också: Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

– Vi måste synliggöra den återvunna råvaran så att konsumenter och inköpare ser att man gör ett bra val. Ikea till exempel är bra på att kommunicera vilket material. Det handlar om volymer också, det räcker inte bara att ha en kopp som är återvunnen och skryta med det, det behövs ett hus och ett tak också., säger Erik Lindroth.

Ett sätt som kan möjliggöra det menade Erik Lindroth är genom tydligare, mer bearbetad information på förpackningarna.

– En nyhet är att vi sedan september inlett ett samarbete med carbon trust som nu möjliggör för oss att ha en standardiserad siffra för hur mycket koldioxid släpps ut.

Magnus Dehlin, direktör för affärsutveckling på Stora Enso talade också om skogens betydelse för förpackningsindustrin och den kapacitet som finns.

Läs också: Tetra Pak-miljardären Hans Rausing är död

– Vi tror jättemycket på skogen så vi tror att allt som idag är fossilbaserat kan produceras från skogen, säger han.

Margareta Renström, expert på Marknadspåverkan från WWF höll inte riktigt med om att skogen skulle kunna täcka upp för hela efterfrågan men hon betonade att företag som Stora Enso har en viktig roll att spela.

– Vi jobbar lösningsorienterat men företag, det är helt enkelt så man når längst. Det är viktigt att företagen tar ett större ansvar, särskilt när vi har en politisk utveckling som inte går åt rätt håll, säger hon.

Enighet rådde dock mellan alla deltagande om att diskussionen om miljön måste vidgas och inte bara fastna i prat om koldioxid-utsläpp.

– Även om materialen är bra, träfibrer till exempel är ett utmärkt material, måste vi se till att alla aspekter är tillgodosedda och då gäller det även arbetsvillkor och biodiversitet. Vi på WWF kommer att fokusera mycket mer på biodiversitet. Klimatet är jättestort, men det räcker inte längre att bara fokusera på utsläpp, och då måste företagen tänka på det. Då är det inte bara stora djur utan även svampar och mikroorganismer, säger Margareta Renström.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Espresso House till dagligvaruhandeln

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Kale United vill bli en vegansk folkaktie

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

Axfood vill bli större i Linköping

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Köttbulleföretag i konkurs

Var tidigare underleverantör till Melkers.

Duni omorganiserar

Stort svinn av mat i skolan

Vid en vanlig skollunch slängs i genomsnitt ett halvt hekto mat per matgäst.

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ingen prövning för ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Konstnärlig mjölk

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

HK Scan lämnar Siljans Chark

På nytt jobb
Candy People rekryterar marknadschef i USA

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

Bayn i nytt försäljningssamarbete

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Se alla Företagens egna nyheter

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Fatpump i hygieniskt utförande

Vi på KIPP Scandinavia önskar alla

Sänd till en kollega

0.127