23948sdkhjf

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Under onsdagsmorgonen höll Tetra Pak ett frukostseminarium för branschen där inbjudna gäster talade under parollen "Att göra det goda valet enkelt".

Inledningsvis talade Erik Lindroth, hållbarhetsdirektör för Norra Europa på Tetra Pak bland annat om vad de gör för att minska sin klimatpåverkan. Enligt honom ökar klyftan mellan de som är miljömedvetna och de som antingen struntar i sin påverkan eller är skeptiska och att utmaningen för företagen nu inte endast är tekniska utan än går ut på hur de ska kommunicera med konsumenterna.

Läs också: Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

– Vi måste synliggöra den återvunna råvaran så att konsumenter och inköpare ser att man gör ett bra val. Ikea till exempel är bra på att kommunicera vilket material. Det handlar om volymer också, det räcker inte bara att ha en kopp som är återvunnen och skryta med det, det behövs ett hus och ett tak också., säger Erik Lindroth.

Ett sätt som kan möjliggöra det menade Erik Lindroth är genom tydligare, mer bearbetad information på förpackningarna.

– En nyhet är att vi sedan september inlett ett samarbete med carbon trust som nu möjliggör för oss att ha en standardiserad siffra för hur mycket koldioxid släpps ut.

Magnus Dehlin, direktör för affärsutveckling på Stora Enso talade också om skogens betydelse för förpackningsindustrin och den kapacitet som finns.

Läs också: Tetra Pak-miljardären Hans Rausing är död

– Vi tror jättemycket på skogen så vi tror att allt som idag är fossilbaserat kan produceras från skogen, säger han.

Margareta Renström, expert på Marknadspåverkan från WWF höll inte riktigt med om att skogen skulle kunna täcka upp för hela efterfrågan men hon betonade att företag som Stora Enso har en viktig roll att spela.

– Vi jobbar lösningsorienterat men företag, det är helt enkelt så man når längst. Det är viktigt att företagen tar ett större ansvar, särskilt när vi har en politisk utveckling som inte går åt rätt håll, säger hon.

Enighet rådde dock mellan alla deltagande om att diskussionen om miljön måste vidgas och inte bara fastna i prat om koldioxid-utsläpp.

– Även om materialen är bra, träfibrer till exempel är ett utmärkt material, måste vi se till att alla aspekter är tillgodosedda och då gäller det även arbetsvillkor och biodiversitet. Vi på WWF kommer att fokusera mycket mer på biodiversitet. Klimatet är jättestort, men det räcker inte längre att bara fokusera på utsläpp, och då måste företagen tänka på det. Då är det inte bara stora djur utan även svampar och mikroorganismer, säger Margareta Renström.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Enormt tryck när kallpastörisering återvänder till Sverige

Spendrups tar ett steg till för återvunnet

Nu ska bryggeriet expandera

Han blir vd för Linas Matkasse

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Bayn stärker utvecklingsavdelningen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

1

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Simris Alg: Finanschefen lämnar

Potatisen har svängt tillbaka

Quorns vd lämnar efter tio år

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Här är branschens tio största kooperativa företag

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Nya regler, canabinoider och matfusk

Julskinkan krymper

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Ledamot lämnar Simris Alg

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De lanserar Köttkultur i egna kylar

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Midsona ändrar i koncernledningen

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

Mirit Glas tilbyr Skräddarsydda glasvaror

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Sänd till en kollega

0.179