23948sdkhjf

God tillväxt – våldet oroar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Årets tredje kvartal präglade av god tillväxt på hemmamarknaden, ökande export och stigande råvarukostnader. Men samtidigt oroas och påverkas företagen av det allt grövre våldet i samhället. Det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för det tredje kvartalet.

Läs också: Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

39 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar uppger att deras anställda känner en ökad otrygghet på väg till och från jobbet och 42 procent har förändrat sina säkerhetsåtgärder eller tror att det kan bli aktuellt inom kort.

Den positiva tillväxten under årets andra kvartal fortsätter även under det tredje, med ett försäljningsindex på 65. Sedan Livsmedelsföretagen började mäta utvecklingen för 10 år sedan har det bara hänt tre gånger tidigare att försäljningsindex överträffat värdet 60 minst två kvartal i följd.

− Uppenbarligen har svenskproducerade livsmedel fortsatt vind i seglen. Nu får vi se om årets avslutande och viktigaste kvartal stänger lika starkt. Företagens försäljningsprognos för det kommande halvåret talar dessvärre inte för att så blir fallet. Men skulle Q4 utmärka sig och öka mer än halvårsprognosen kan det ses som ett kvitto på att branschen lyckas hävda sig i en extremt konkurrensintensiv sektor, där importandelen sedan Sveriges EU-inträde 1995 ökat från 20 procent till 50 procent, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Den svenska livsmedelsexporten ökade också under tredje kvartalet, uttryckt i index 61. Årets inledande kvartal började dock mer trevande på exportsidan och det sätter fortfarande spår i statistiken.

Läs också: Nu börjar avtalsrörelsen

Sverige har de senaste åren upplevt en tydlig upptrappning av antalet skjutningar och bombdåd i en omfattning som saknar motstycke i länder som inte befinner sig i krig. Den svenska livsmedelsindustrin består av små och stora företag som verkar över hela landet, i centrala lägen liksom i tätorternas utkanter. Av den anledningen har Livsmedelsföretagen för första gången bett sina medlemsföretag svara på om, och hur, de har påverkats av upptrappningen inom den grova brottsligheten.

− Våra medlemmar och deras anställda är inte målen för bombdåden och skjutningarna, men de påverkas ändå på ett sätt som var otänkbart för bara några år sedan, säger Carl Eckerdal.

− Nästan två tredjedelar av våra medlemsföretag upplever i sina kontakter med kunder och kollegor i andra länder att Sveriges rykte har försämrats till följd av den upptrappade våldsspiralen. Av Sveriges livsmedelsindustri är 55 procent utlandsägd, och det vore naivt att tro att brottsutvecklingen i Sverige inte riskerar att påverka framtida investeringsbeslut, vilket också 24 procent av företagen svarar att de känner oro inför, avslutar han.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Vegme med två nya korvar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Espresso House till dagligvaruhandeln

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Kale United vill bli en vegansk folkaktie

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

HK Scan lämnar Siljans Chark

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Sänd till en kollega

0.141