23948sdkhjf

Ekologiskt fortsätter att sakta in

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Backar i dagligvaruhandeln - men ökar på andra håll.

Den ekologiska marknaden har sett en avmattning under den senaste tiden, inte minst inom mejerisegmentet. Det konstateras nu även i Ekowebs rapport "Ekologisk livsmedelsmarknad" som släpptes i samband med Ekogalan som anordnades i Stockholm under torsdagen.

Läs också: Lidl söker efter Gotlandsproducenter

I rapporten framkommer det att den svenska ekoförsäljningen ökade med 0,4 miljarder, eller 1 procent, under 2019, vilket är under inflationen då livsmedelspriserna totalt ökade med 3,5 procent under samma period. Det innebär att den ekologiska andelen av marknaden sjönk från 9,3 procent till 9 procent.

Men det råder stora skillnader i ekologisk försäljning mellan olika sektorer. Bland de stora dagligvarukedjorna sjönk försäljningen för alla utom Lidl som såg en ökning med 2,7 procent. Både Coop och Icas ekoförsäljning sjönk för första gången.

Anledningarna till minskningen är flerfaldiga men under en paneldebatt med representanter från Ica, Lidl, Coop och Axfood rådde det stor enighet kring att konsumenterna idag har fler värdeord att förhålla sig till utöver det ekologiska, framförallt hållbarhet.

– Vi tror på ekologiskt och kommer att fortsätta trycka på det, men vi måste se vart kunderna är på väg och där märker vi att klimatet står högt på listan, säger Anders Axelsson, chef för hållbarhetsstrategi och utveckling på Ica.

Läs också: Så gör butikerna med Paolos produkter

Enligt Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidld är det en balansgång mellan att dels driva segmentet och samtidigt lyssna till kundernas efterfrågan.

– Det finns en utmaning i att vara både lyhörd och samtidigt lyckas kommunicera det vi har att erbjuda, säger hon.

Även förändrade konsumtionsmönster bidrar till vissa svårigheter för ekologiskt att vinna mark.

– Konsumenterna blir bekvämare och bekvämare och en av de stora utmaningarna blir att möta trenden med snabba måltider och halvfabrikat som också är ekologiskt, säger Peter Hellström, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Axfood.

Läs också: Sparar 15 ton plast på toalettpapperet

Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg på Coop håller med om att färdigprodukter ökar och att det kan bli en utmaning för de ekologiska produkterna.

– Det kommer att bli enklare att presentera färdiga varor, men frågan är om konsumenterna kommer att söka efter det ekologiska på förpackningen eller om det är annat som driver den försäljningen, säger hon.

Till skillnad från dagligvaruhandeln ökar andelen ekologiskt däremot både hos Systembolaget och i offentlig sektor. Systembolaget ökade sin försäljning med 5 procent under 2019 till 5,4 miljarder kronor och har idag en ekoandel på 13,25 procent. Systembolaget har förutom klart uppsatta mål om en ekologisk andel på 10 procent år 2020, som de slog redan 2015 , andra förutsättningar än resten av handeln.

– Dels så kannibaliserar vi inte på det vegetariska då i princip hela sortimentet redan är vegetariskt och dels så konkurrerar våra produkter inte med det lokalproducerade, med undantag från några mindre mikrobryggerier. Det är två faktorer som vi inte kan ta åt oss äran för men som ändå gör livet mycket enklare för oss, säger Marcus Ihre hållbarhetsansvarig på Systembolaget.

Den offentliga sektorns ekoandel fortsatte att öka under 2019, om än i långsammare takt, till 38 procent och en omsättning på 10 miljarder.

– Förvisso är den offentliga sektorn en liten marknad men den är stor när det kommer till ekologiskt. Tolv procent av en ekologiska maten omsätts i offentlig sektor, vilket är ungefär lika stort som Coop, säger Eva Fröman från Ekomatcentrum.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon är Mondelez nya vd

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Ny kartong med utpräglad miljöprofil

Stora Enso lanserar innovativ koldioxidsnål kartong för chokladförpackningar.

Han är ny ordförande i Poppels

Nya ledamöter i Norrmejeriers styrelse

Endast svenskt mjöl i påsen är målet för Pågen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Johanssons bröd får nytt liv hos Bake my day

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Trots corona stärkte Lantmännen resultatet

Mathem dubblar i Göteborg

Orkla köper Havrefras

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Butiken beställer mer Paolos-produkter "Vi vill undvika matsvinn"

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Barnmatsföretag i konkurs

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nu startar Risentas produktion i Mölndal

250 varslas på Martin & Serveras lager

Siljans Chark överlever med nya ägare

Nicks drar in 7,3 miljoner dollar i investeringsrunda

Semper slutar med palmolja

Stor framgång för reko-ring

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Ålfiskeförbudet fortsätter

Atrias grillar på finska bibliotek

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ny vd för Trensums Food

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Ny vd för Peckas naturodlingar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Systemfokus hos AxFlow

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Sänd till en kollega

0.205