23948sdkhjf

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Den finländska livsmedelskoncernen Atria redovisar en ökad omsättning på 380,0 miljoner euro för det fjärde kvartalet 2019. Att jämföra med 376,9 miljoner kronor för samma period föregående år.

Läs också: Atrias grillar på finska bibliotek

Ebitresultatet ökade till 12,1 miljoner euro (6,7), vilket ger en ebitmarginal på 3,2 procent (1,8).

I den svenska verksamheten ökade omsättningen svagt till 74,5 miljoner euro (74,1), medan rörelseförlusten minskade till -0,5 miljoner euro (-1,1).

– Alla affärsområden förbättrade sina vinstnivåer, trots att resultaten för Sverige och Ryssland inte var som väntat. Affärsområdena Finland, Danmark och Estland presterade bra, säger koncern-vd:n Juha Grön i en rapportkommentar.

För helåret ökade koncernen omsättningen till 1 451,3 miljoner euro (1 438,5) medan ebitresultatet ökade mer måttligt till 31,1 miljoner euro (28,2).

Under året har Atria bland annat börjat planera för en investering på 130 miljoner euro i en kycklinganläggning i Finland.

– Efterfrågan på kyckling och convenienceprodukter fortsätter öka. Efterfrågan på fläsk och biff minskade under första halvan av 2019 men stabiliserades mot slutet av året. Försäljningen av processad mat som korv har varit stabil, konstaterar Juha Grön.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078