23948sdkhjf

Ekologiskt levererade på Biofach

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Europas största ekomässa Biofach såg inte ut att minska i intensitet när den traditionsenligt anordnades i Nürnberg i mitten av februari, allt under årets slogan "Ekologiskt levererar". Fri Köpenskap var på plats för att se om årets upplaga levde upp till sin slogan.

Läs också: Livscykelanalyser kan missgynna ekologiskt

Inledningstalare på mässan var den kända primatologen Jane Goodall som talade om vikten av att framtidens jordbruk måste ta ett helhetsgrepp om allt från miljöfrågor till monokultur och att svaret är hållbart ekologiskt jordbruk. Biofach slog även i år rekord i antalet utställare, hela 3 500 i år att jämföra med föregående års 2 983, mycket på grund av en helt ny hall.

Den svenska ekomarknaden har sett en avmattning under det senaste året men den trenden avspeglar sig inte i resten av Europa, vilket framgick av färska siffror som presenterades under Biofach. Under 2018 passerade den ekologiska försäljningen i världen 100 miljarder dollar för första gången och den europeiska marknaden ökade med hela 8 procent.

– Ekobranschen håller kanske på att sakta in något just nu i Sverige men det händer mycket hela tiden. Vi ser flera olika trender samtidigt och det finns flera perspektiv med olika långa horisonter. Eko växer på olika håll och platser så man ska nog inte räkna ut det ekologiska ännu, säger David Bjelke från Ekologiska Lantbrukarna som ställde ut på Biofach.

Sverige hade som förra året en egen monter på mässan anordnad av Business Sweden där sju företag presenterade sig själv och sina produkter. I år stod montern inte i den internationella avdelningen utan fick dela plats med de andra skandinaviska länderna i en annars helt tysk hall.

Läs också: 6 av 10 företag tror på ökning av ekologiskt

– Det är prestigefullt då många kämpar för att hamna här. Det blir en bra mix där många tyska inköpare som rör sig omkring, vilket alltid är intressant med tanke på att Tyskland är Sveriges största exportmarknad. Det är helt klart ett uppköp att hamna här, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency som är Biofachs officiella representant i Sverige.

Förutom mellanmålsföretaget Dejunked och glassföretaget Lily & Hannas är samtliga utställare nya på Biofach.

– Det beror inte så mycket på bristande intresse som att de har fullt upp. En av dom som var här förra året fyllde upp hela sin orderbok för mer än ett års tid framöver, säger Marie Jaeger.

En unik produkt stod Renjer Snacks grundat av tre studenter, för vars torkade renkött först hade svårt att ens komma med på mässan.

Läs också: Ekologiskt fortsätter att sakta in

– Vi fick jobba lite extra för att vara med på mässan då det är omöjligt att kunna ekocertifiera vilda djur, renar kan aldrig bli fullt ut ekologiska men vi anser att de går bortom det, säger Anton Vänskä, medgrundare på Renjer.

Bland utställarna återfinns både de som vill sälja färdiga produkter som till exempel The Plant, vars biff baserad på rött ris och kidneybönor är så pass ny att den inte var klart till mässan i tid, samt företag som vill sälja råvaror till andra producenter som bärföretaget Polarica. En av dessa är Saltwell som har ensamrätt på ett särskilt salt från Atacamaöknen i Chile som innehåller 35 procent mindre natriumklorid.

– Vi finns redan i Sverige idag med Falksalt riktad mot konsumenter. Men vi är framförallt intresserade av att nå livsmedelsproducenter. Den tyska marknaden är högintressant då den här frågan blivit allt mer aktuell här och då är det framförallt köttindustrin och brödindustrin som blir intressant, säger Eva Linnestjerna, sales manager på Saltwell.

Olika företag med olika produkter stöter på olika problem, något som glassföretaget Lily & Hannas fått erfara både nu och de två år innan som de varit med på mässan.

Läs också: Först med veganska revbensspjäll

– Det är svårt med mässor när man säljer frysta varor . Det är många små aktörer som är intresserade men med långa fryskedjor är det inte ovanligt att man kan komma upp kostnader som överstiger vinsten, säger Hanna Reimes, grundare av Lilys & Hannas.

Hur funkar det rent praktiskt?

– Det är en riktig pest med fryst! Jag fick skicka ner allt med frystransport till hotellet här som var snälla nog att förvara det åt mig. Det är dyrt och jobbigt men det är värt det.


Patrick Verkland på Humble Co presenterade bland annat företagets nya vattensnåla tandborstningstabletter.

Alger, kolsyrat te, tandkräm – och Coronaviruset

Tema för årets Biofach var vin, vatten, veganskt och olivolja vilket uppmärksammades med allt från provningar till föreläsningar.

Det inofficiella temat var dock coronaviruset som ofta kom på tal under både föreläsningar och bland vana utställare som i flera fall anmärkte att det kan ha minskat antalet besökare.

Vattentemat märktes bland annat av på Biofachs systermässa Vivaness som anordnades i samma lokaler. Där ställde svenska Humble Co återigen ut där de bland annat presenterade sin nya produkt: tandkräm i pillerform. Produkten som bara funnits på marknaden i tre veckor är just vattensnål då vatten ersätts av saliv från när man tuggar sönder tabletten.

– Vi är inte först med den här sortens produkt men vi har så pass stor spridning att vi kan skapa mer intresse för den än många andra. Det finns en del fördelar med tabletter framför vanlig kräm, bland annat tar det mindre plats vilket är bra vid transport och sen är de praktiska att ha med sig på till exempel resor, säger Patrick Verkland på Humble Co.

Läs också: Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

När det kommer till veganska alternativ var det många utställare som profilerade sig i segmentet,. Från finskt håll låg fokus på havre och de enda två norska utställarna marknadsförde båda två ätbara alger.

– Alger är superfood med mycket d-vitamin, mineraler och protein. Vi siktar på att hitta andra producenter att leverera till då det är lätt att tillsätta alger till andra livsmedel då det förutom den goda näringsprofilen också är bra som emulgeringsmedel, säger Rolf Zimmerman från Norwegian Seaweed.

Annars var det som vanligt den danska montern som dominerade det skandinaviska startfältet, inte konstigt med tanke på livsmedelsindustrin betydelse för den danska ekonomin. Här kunde den som var intresserad testa allt från ekologisk whiskey till lyxiga kokosbollar, eller det världsunika kolsyrade teet från Köpenhamn.

– Jag fick idéen då jag jobbade som sommelier i flera år. Vin och te har liknande egenskaper och påverkas mycket av jordmån men även preparering. Vi blandar ett tiotal olika sorters teer av olika sorter som i också brygger vid olika temperaturer och med olika styrkor, allt påverkar slutresultatet, säger Jacob Kocemba, grundare av Sparkling Tea.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Ägarskifte i Green Sales Distributions

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

1

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Veg of Lund startar försäljning i Kina

1

Ny wellpappbox för fryst och kylt

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

Ny kokosdryck ska smaka som mellanmjölk

Nytt kafferosteri till Sickla

Se alla Företagens egna nyheter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Eurofins bidrar till storskalig testning av COVID-19

Öka effektiviteten i biogas-processen

​Hydroscand utökar sortimentet inom bevattning

Tekniskt glas tillgänglig från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Sänd till en kollega

0.206