23948sdkhjf

Italiensk aktör vill in på svenska marknaden – förvärvar importföretag

Granarologruppen, Italien största mejerigrupp som ägs av 700 italienska mjölkbönder, har till 100 procent förvärvat det svenska importföretaget Matric Italgross som i och med köpet byter namn till Granarolo Nordic. Redan 2016 köpte Granarologruppen upp 50 procent av företaget.

Läs också: Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

I samband med uppköpet lanserar även Granarolo Nordic ett nytt sortiment av italiensk ost under varumärket Granarolo.

– Vi ser en stor potential på den svenska marknaden, målet är att bli den främsta leverantören av italienska kvalitetsprodukter; produkter som du hittar på hyllorna i Italien och som italienarna själva handlar och älskar. Vi har vårt eget varumärke Granarolo där vi säljer både färskost och hårdost, men i Sverige är vi även agentur för andra starka italienska varumärken som Mutti och Monini, säger Luca Tonin, vd Granarolo Nordic, i en kommentar.

De första produkterna som lanseras på den svenska marknaden är ett sortiment av italiensk färskost som mozzarella och burrata samt hårdost som parmigiano reggiano, grana padano och den helt egenutvecklade quattrocenton.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.266