Italiensk aktör vill in på svenska marknaden – förvärvar importföretag
Granarologruppen, Italien största mejerigrupp som ägs av 700 italienska mjölkbönder, har till 100 procent förvärvat det svenska importföretaget Matric Italgross som i och med köpet byter namn till Granarolo Nordic. Redan 2016 köpte Granarologruppen upp 50 procent av företaget.
I samband med uppköpet lanserar även Granarolo Nordic ett nytt sortiment av italiensk ost under varumärket Granarolo.
– Vi ser en stor potential på den svenska marknaden, målet är att bli den främsta leverantören av italienska kvalitetsprodukter; produkter som du hittar på hyllorna i Italien och som italienarna själva handlar och älskar. Vi har vårt eget varumärke Granarolo där vi säljer både färskost och hårdost, men i Sverige är vi även agentur för andra starka italienska varumärken som Mutti och Monini, säger Luca Tonin, vd Granarolo Nordic, i en kommentar.
De första produkterna som lanseras på den svenska marknaden är ett sortiment av italiensk färskost som mozzarella och burrata samt hårdost som parmigiano reggiano, grana padano och den helt egenutvecklade quattrocenton.