23948sdkhjf

Som i ett Huj – ny produktionslinje och kedjelansering för påläggsföretag

Alingsåsbaserade Huj startade produktion av växtbaserade pålägg under sommaren 2018 och är just nu i en expansionsfas med en helt nybyggd produktionslinje och lansering i sin hundrade butik.

Läs också: Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

– Vi satte igång i somras med den nya produktionen och kom väl egentligen igång ordentligt i juli. Exakt hur mycket kapaciteten nu kommer öka är svårt att säga men förmodligen fem till sju gånger, så mycket, säger Alice Knap, vd och medgrundare av Huj till Food Supply.

Hujs produkter är växtbaserade pastejer och cream cheese-alternativ baserade på svenska vita bönor, solroskärnor och cashewnötter och tanken är att dessa ska bli vardagsmat för en ny generation.

– Vi vill inte vara ett premiummärke utan istället vara den sortens pålägg som vanligt folk kan köpa och äta alla dagar i veckan. Vi vill bli en klassiker på matbordet på samma sätt som Skogaholmslimpa och O'boy var för oss när vi växte upp, säger Alice Knap.

Hujs produktionsanläggning ligger i det som en gång i tiden var kyllager- och utlastningskaj för Arla i Alingsås innan den produktionen flyttade till Danmark. Det är från den här basen som företaget först började att marknadsföra sig själva i Göteborg och fram tills i våras fanns de endast i 25 butiker. Men efter att Huj anställt en dedikerad säljare tog sig företaget förbi 100-strecket och nyligen slöt Huj även avtal med sin första stora kedja, Bergendahls.

Läs också: Oumph förvärvas av globalt företag

– Vi har planerat länge och väl för det här och från och med vecka 40 kommer vi att finnas i alla City Gross-butiker och hos Matrebellerna, säger Alice Knap.

Målet för Huj är att finnas i 300 butiker innan året är slut och just nu satsar de stort på storstadsregioner som Malmö och Stockholm samt studentregioner som Lund.

Det vegetariska segmentet växer i en rasande fart, hur ser ni på konkurrensen?

– Än så länge är marknaden så pass omättad att det finns möjlighet för flera producenter samtidigt. Vi känner att det mer handlar om att komplettera än konkurrens just nu, säger Alice Knap.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094