23948sdkhjf

Tre företag som tror att schysst godis är framtiden

Wellibites, Godisbanken och The Friendly Fat Company utmanar godisbranschen.

Hälsa, hållbarhet och njutning är inte längre varandras antagonister. Med den utgångspunkten vill utmanare i godisbranschen attrahera nya generationer godisälskare.

Nyttigt godis var länge främst synonymt med sockerfritt som haft en begränsad kundkrets. Den som valt att snaska i sig nyttigheter har fått hålla tillgodo med hälsostänger och nötter.

I nyöppnade Godisbanken i Mölndal erbjuder Henrik Almqvist ett betydligt mer blandat sortiment. Av 1 000 artikelnummer har en dryg tredjedel av sortimentet vegansk-, sockerfri- och ekologisk märkning.

Godisbanken

Bildades: 2020.
Vd: Henrik Almqvist.
Anställda: 18 personer.
Butiker: En butik i Mölndal. Nya invigningar i Femman, Göteborg och på Kungsmässan i Kungsbacka planeras under december.

– Jag ville göra skillnad och såg att det fanns en efterfrågan på veganska- och rättvisemärkta alternativ med naturliga ingredienser som bär, frukt och naturligt fruktsocker, säger Henrik Almqvist och framhåller att det veganska sortimentet går särdeles bra.

– Mina kunder har bra koll på vad de vill ha. Det är naturligt för dem att leva hållbart. De blir en otroligt viktig målgrupp i framtiden.

Hållbarhet genomsyrar hela verksamheten från valet av grön el, smarta kylar, källsortering och en översyn av förpackningarna. Lösvikten är dock storsäljaren och alla produkter har försetts med tydliga hyllkantsetiketter med information om godiset är palmoljefritt, gelatinfritt och så vidare.

– Vi växer och planerar att öka samarbetet med hållbara leverantörer, förklarar Henrik Almqvist.

På butikshyllorna märks uppstickaren Wellibites. På rekordtid blev de påsförpackade godisprodukterna centralt listade hos Ica, Coop, Axfood och Bergendahls samt samtliga apotekskedjor.

Wellibites

Bildades: 2018
Vd: Sara Serray.
Anställda: Två personer. Omsättning: 14 miljoner kronor.
Produktionsort: Grahns konfektyr, Skövde.

Bakom godissuccén står farmaceuten Sara Serray, 31, som bestämde sig för att skapa ett nyttigt godis till systerdottern. Experimenten hemma på köksspisen gav resultat. Idag marknadsför Wellibites fyra smaker.

– Jag började med att göra noggranna förundersökningar som protokollfördes. Målet var att utveckla ett godis med naturliga sötningsmedel, smaksättare, och färgämnen som är bra för miljö och hälsa.

Resultatet blev ett helt veganskt och vitaminberikat gelégodis, fritt från gluten, palmolja och socker.

– När systerdottern sa ok visste jag att det fungerade, fastslår Sara Serray.

Nästa steg är att finnas med i sortimentet hos de stora spelarna i servicehandeln. Sara Serray räknar med att marknaden omfattar 4 000 möjliga återförsäljare.

– Målet har varit att skapa något eget och utveckla produkter som bidrar till bättre folkhälsa. Att utveckla godis som ökar njutningen samtidigt som det minskar risken för fetma och diabetes känns bra, säger Sara Serray.

Sockerfritt snacks baserat på naturliga ingredienser och nyttiga fetter producerar även det nya, svenska varumärket The Friendly Fat Company. I kölvattnet av det ökade intresset för ketogena dieter lanseras nu ”Fat-Pack Nutbutter”, ett nötsmör förstärkt med MCT-olja, förpackat i en praktisk "vuxenklämmis".

The Friendly Fat Company

Bildades: 2018
Vd: Camilla Henriksen
Anställda: Två personer. Omsättning: Cirka en miljon kronor.
Produktionsplats: Polen, Filippinerna, Finland.

– Produkter som håller blodsockret stabilt och minskar inflammationer är avgörande för vår hälsa. Tyvärr hänger branschen inte riktigt med. Det är i princip omöjligt att hitta sockerfria produkter som samtidigt är näringsrika, naturliga och helt fria från tillsatser. Det vill vi ändra på, säger Camilla Henriksen, företagets vd och grundare. 

Produkterna säljs bland annat på apotea.se, meds.se, upgrit.se, svensktkosttillskott.se, hos lokala Icahandlare i Stockholm, Paradiset 2.0 samt i den egna webshopen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109