23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Midsona utmanas av förra årets bunkring

Midsonas organiska tillväxt mötte utmaningar i form av förra årets bunkringseffekter när pandemin slog till.

Det skriver vd Peter Åsberg i rapporten för det första kvartalet 2021.

"Med tanke på den varuhamstring som skedde i första kvartalet 2020 i samband med inledningen av pandemin var jämförelsesiffrorna i första kvartalet detta år utmanande. April 2020 var den sista hamstringsmånaden och därefter möter vi mer normala jämförelsetal", skriver vd:n.

Bolagets nettoomsättning steg i det nyss gångna kvartalet med 2 procent till 965 (946) miljoner kronor, men justerat för förvärv och valuta sjönk tillväxten organiskt med cirka 6 procent.

"Våra prioriterade varumärken klarade sig betydligt bättre, främst drivet av en fortsatt framgångsrik utrullning av Davert och Happy Bio", skriver Peter Åsberg.

Under kvartalet har bolaget utvärderat förvärv i Europa. Pandemin har dämpat aktiviteten på förvärvsmarknaden, men Peter Åsberg ser nu tecken på att den börjar komma i gång igen och att bolaget har kommit in i en del "processer och lovande diskussioner".

"Jag hoppas och tror att vi i enlighet med vår strategi kan göra ytterligare komplementförvärv i någon av våra tre regioner under 2021", skriver vd:n.

Midsona redovisar ett justerat ebitda-resultat för det första kvartalet 2021 om 94 miljoner kronor (107).

Resultat efter skatt landade på 33 miljoner kronor (47). Resultatet per aktie uppgick till 0:50 kronor (0:72).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.065