23948sdkhjf

Rapport: Ingen vet hur stort brödsvinnet är – retursystemet ifrågasätts

Pågen redovisar minskat svinn i sin hållbarhetsrapport.

Det bakas för mycket bröd i Sverige. Och samarbetet mellan butikerna och bagerierna behöver förbättras. Det konstatera matsvinnsexperten Louise Ungerth i en uppföljning på den rapport som för ett par år sedan satte fart på debatten om det stora brödsvinnet.

I en studie av Högskolan i Borås och Sveriges Lantbruksuniversitet från 2019 uppskattades det totala brödsvinnet till 80 000 ton per år, varav 40 000 ton svinnas i bagerier och butik. Hur stort svinnet är i dag är det ingen som vet.

Louise Ungerth är kritisk till att butikerna och leverantörerna – de tre stora står för 80 procent av allt förpackat bröd i Sverige – inte är transparenta med hur stort svinnet är.

”De vill inte uppge hur mycket osålt bröd de tar i retur från butikerna. Och de flesta butikskedjor, dock ej alla, har dålig koll på hur mycket butiksbakat bröd som svinnas. Kedjorna och de stora bagerierna är också oense om hur svinnet ska minska”, skriver Ungerth i rapporten Brödbusar del II.

Rapportförfattaren efterlyser ett bättre samarbete mellan butiker och bagerier och hänvisar till att samtliga dagligvarukedjorna ser nackdelar med retursystemet. Kedjorna anser att retursystemet ökar svinnet samt att kostnaderna för returerna/svinnet bakas in iinköpskostnaderna vilket gör att kunden i slutänden får betala för det höga svinnet.

”Det verkar inte finnas någon dialog i skrivande stund mellan bagerierna och dagligvarukedjorna om att göra om retursystemet och i stället låta butikerna ”äga brödhyllan”, det vill säga lägga ordrar, köpa in bröd och hantera överblivna kvantiteter”, står det i rapporten.

En av de tre stora leverantörerna är Pågen som precis presenterat sin hållbarhetsrapport och i den redovisar en minskning av svinnet i butik. En nyckelfaktor är, enligt Pågen, att erbjuda konsumenten så färskt bröd som möjligt. Det har bidragit till att andelen osålda returbröd minskade med 9 procent under 2020.

Vi förstår att man vill äta färskt bröd och inte torrt, och därför gör vi allt vi kan för att Pågens bröd ska hålla sig saftiga och goda i minst 8-11 dagar. Att under 2020 också ha lyckats få ut än mer nybakta, dagsfärska bröd än någonsin till butiker och konsumenter runt om i landet, är vårt främsta bidrag till att minska svinnet, säger Berith Apelgren, informations- och hållbarhetschef.

Louise Ungerth saknar fortfarande uppgifter om returerna i ton, men tycker att det är bra att Pågen har arbetat med att få ner brödreturerna.

– Jag förutsätter att de fortsätter på inslagen väg och samarbetar med butikerna för att minska svinnet ytterligare, säger hon till Fri Köpenskap.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11