23948sdkhjf

Utan kontaktnät rakt in i branschen

– Jag hade ingen ingång till livsmedelsproduktion. Inte heller något kontaktnät. Jag fick nysta från början, säger Malin Bruset, grundare och vd för barnmatsföretaget Gro Gro. Det hon dock hade erfarenhet av var att marknadsföring är helt avgörande för att lyckas.

Det har hänt mycket på kort tid för Malin Bruset sedan hon beslöt att lägga naprapatyrket på hyllan och koncentrera sig på att bygga upp en verksamhet kring färsk mat för barn. Gro Gro heter företaget tillika barnmaten som finns i hyllan i norska butiker och nu också i den första svenska butiken.

Idén till Gro Gro kom i samband med att Malin Bruset höll kurser för nyblivna föräldrar i barnmatslagning.
– De sade, ”Vad rekommenderar du att ge barnen när vi inte har tid att laga egen mat. Det bästa alternativet till hemlagat.” 

MALIN BRUSET
Aktuell: Grundare och vd på Gro Gro. Fått sin färska barnmat i hyllan på sin första butik i Sverige, Ica Kvantum Solna. 
Familj: Man och två barn, 6 och 9 år.
Fritidsintressen: Jobbet är en stor passion. Familj. Styrketräning.
Ålder: 38 år.
Favoriträtt: Allätare. Viltgryta med rårörda lingon och potatis. 
Favoritprodukt: Oatlys ikaffe. 
Roligaste sysslan i jobbet: Variationen. I ett lärande och växande hela tiden, med företaget.
Vill bjuda på middag: Min stora svenska familj från Borås.
Bästa tid på året i verksamheten: Lanseringsfönstren, men också när det är varmt ute och man kan träffas i parker och låta kunder prova maten.
Bakgrund: 4-årig naprapatutbild-
ning i Stockholm, norsk kostutbildning till näringsterapeut. Första boken, Den lilla barnmatsbibeln, på Norges största förlag Gyllendal 2016. Hållit kurser i hur man lagar egen barnmat. 
Bästa beslut: Att våga satsa på Gro Gro sommaren 2018. 
Förebild: Petter Stordalen har inspirerat. Han vågar tänka stort. Tar annars inspiration från många olika.

Hon ville göra kvalitetsbarnmat lagat av hela bitar i stället för värmebehandlad puré. Smoothies och gröt av ekologisk frukt, bär och grönsaker samt högkvalitativa ingredienser som mixas och sedan kallpressas med HPP-teknologi för att förlänga hållbarheten i kyl. Det eller inget.
– För första gången i livet känner jag en riktigt stark passion att göra skillnad. De första 1 000 dagarna är de viktigaste för en människas livslånga hälsa. Då ska man få högkvalitativ och näringsrik mat.

I dagsläget finns fem produkter på marknaden, två grötsorter och tre smoothies. Under 2022 kommer middagar. Alla råvaror är sådana man använder i köket till skillnad från traditionell puread barnmat från idustrin. Påsarna tryckbehandlas för längre hållbarhet men liten påverkan på näring eller smak.

Malin Bruset säger att det inte är svårt att laga egen mat till barn men tror att etablerade företag i industrin har lobbat för att deras färdiglagade barnmat är den enda rätta för att barnet ska få i sig alla näringsämnen. Till och med BVC-sköterskorna har ofta allt för otillräcklig näringsutbildning för att råda föräldrar kring just näring och att laga egen mat.
– Okunskap och osäkerhet hos föräldrar har varit största vapnet för industrin.  
Två och ett halvt år har det tagit att få produkten till hyllan. Utan kunskap och nätverk tog hon råd av sin medskribent till boken, Den lilla barnmatsbibeln, om vart hon skulle vända sig. 
– Efter att ha hittat en producent, vilket inte var helt lätt,  ringde jag runt och kom in i ett start-up nätverk 2019 hos VC-företaget Antler i Stockholm, som också blev vår första investerare. Senare 2019 investerade också Orkla Venture. 

Om kunnandet kring företagande var lågt så visste hon att marknadsföring är a och o. En bok hon skrev tidigare sålde visserligen slut på första upplagan men sedan var det stopp. 
– I samband med kurserna jag höll i matlagning vidarutbildade jag mig i marknadsföring online. Det var helt avgörande. Nu är vi ett team på fem personer i Gro Gro. Instagram och Facebook är de viktigaste kanalerna för att nå ut. Där interagerar vi med kunderna som vi tar hjälp av i utvecklingen av nya produkter.
Malin Bruset ser Sverige som den marknad som ska erövras. Målet är centrala listningar. Medan de är i dialog med kedjorna säljer Gro Gro direkt till enskilda butiker genom Stockfiller. Man säljer också via egen webbshop i östra Mellansverige och Västra Götaland med Gordon Delivery som last-mile-transportör. 

På dotterbolaget i Sverige jobbar en person med försäljning och en på marknad. Själv produktutvecklar Malin Bruset hemma i köket. 
– Vi testar maten på vuxna och barn och än har jag inte träffat ett barn som inte gillar maten. Vi producerar i Nederländerna med ekologiska råvaror, främst från Europa. Regelverket är mycket strikt, kring tungmetaller och besprutning, med mera.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094