23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Blekinge får eget köttvarumärke

Får stöd från Jordbruksverket för att främja lokala betesdjur.

Den ideella föreningen Blekinge Arkipelag har fått 3,2 miljoner kronor i stöd av Jordbruksverket som ska gå till att skapa ett nytt varumärke för hållbara och lokala livsmedel.

– Vår kust och skärgård har betats i nästan 2000 år. Lägger man ner betet tar det kanske fem år, sedan är det fullständigt igenvuxet så man knappt att gå och vistas där, säger Mattias Holmquist, biosfärkoordinator på Blekinge Arkipelag till Blekinge Läns Tidning.

Projektet är precis nystartat men målet är att cirka 15-20 djurhållare ska ansluta sig till det nya varumärket som är tänkt att lyfta positiva värden som öppna landskap och den biologiska mångfalden.

En kick-off ska hållas i februari och en särskild projektledare som redan jobbar halvtid åt LRF Sydost är redan anställd.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11