23948sdkhjf

Blekinge får eget köttvarumärke

Får stöd från Jordbruksverket för att främja lokala betesdjur.

Den ideella föreningen Blekinge Arkipelag har fått 3,2 miljoner kronor i stöd av Jordbruksverket som ska gå till att skapa ett nytt varumärke för hållbara och lokala livsmedel.

– Vår kust och skärgård har betats i nästan 2000 år. Lägger man ner betet tar det kanske fem år, sedan är det fullständigt igenvuxet så man knappt att gå och vistas där, säger Mattias Holmquist, biosfärkoordinator på Blekinge Arkipelag till Blekinge Läns Tidning.

Projektet är precis nystartat men målet är att cirka 15-20 djurhållare ska ansluta sig till det nya varumärket som är tänkt att lyfta positiva värden som öppna landskap och den biologiska mångfalden.

En kick-off ska hållas i februari och en särskild projektledare som redan jobbar halvtid åt LRF Sydost är redan anställd.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Polarbröd varslar 23 tjänster
Köttkonsumtionen ökar – men svenska marknadsandelen sjunker
Efter kurstappet – nu rekommenderas köp av Axfood
Foodtech-bolag tar in 50 miljoner – ska öka expansionstakten
Nu inleds rättegången mot ägaren av uppmärksammad äggård
Han blir ny vd för Polfärskt Bröd – efter ett år på bolaget
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125