23948sdkhjf

Systembolaget – ökad försäljning under pandemin

Konsumtionen flyttade från krogen till hemmet.

Det statliga monopolet Systembolaget såg försäljningsvolymen under 2021 öka med en procent till 577 miljoner liter (569,1), det visar den senaste årsrapporten. Intäkterna ökade till 38 120 miljoner kronor (36 737) vilket är en ökning med 4 procent samtidigt som rörelseresultatet minskade med 21 procent till 428 miljoner kronor (542).

Enligt undersökningar som Systembolaget utfört har inte konsumtionen av alkohol ökat under året utan istället skiftat från restauranger, krogar och reseinförsel till hemmet.

– Systembolaget ökade försäljningsvolymen med en procent, vilket vi ser var en effekt av fortsatta restriktioner samt ett minskat resande. Det lägre resultatet förklaras främst av ökade försäljningskostnader genom ökade personalkostnader kopplade till extra insatser till följd av pandemin så som slussning och andra volymdrivna kostnader både i butik, på depå samt inom e-handeln, säger Frida Roswall, t.f. ekonomidirektör på Systembolaget i en kommentar.

Den svenska inställningen till Systembolagets monopolställning har sjunkit högst marginellt och enligt Opinionsindex (OPI), som mäter svenskarnas inställning till ensamrätten anser 75,2 procent av svenskarna (76,0) att Systembolagets bör behålla sin ensamrätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093