23948sdkhjf

Kycklingvarumärken rasar i hållbarhetsanseende

Kycklingvarumärkena Guldfågeln och Kronfågel är de varumärken som rasat mest av alla i årets Sustainable Brand Index, SBI. Kronfågel faller 197 placeringar till plats 278 och Guldfågeln rasar 187 platser till plats 282 av 410 varumärken.

– Det var inte oväntat. Det är rimligt med den mediala uppmärksamheten kring deras djurhållning och den efterföljande debatten. De har inte heller lyckats att vara tydliga i sin kommunikation, säger Erik Elvingsson Heden.

Den stora kometen i varumärkesundersökningen är att näthandlaren Matsmart går rakt in på fjärde plats totalt bland 410 varumärken.

– Jag blev överraskad, säger SBI:s vd och grundare Erik Elvingsson Hedén.

 – Jag trodde att de inte hunnit bli så kända bland allmänheten, men de har lyckats bra med sin marknadsföring och hållbarhetskommunikation, fortsätter han.

I undersökningen, där 24 300 svenskar tillfrågats hur de rankar olika varumärken ur ett hållbarhetsperspektiv, har Coop och Ikea de senaste åren turats om i toppen.

I år var det Ikeas tur att toppa listan.

– Ikea är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden. Från mångfaldssatsningar till hållbara transportlösningar. Ikea har helt enkelt lyckats nå ut med en helhet i sitt budskap, säger Erik Elvingsson Hedén.

De svenska butikskedjorna för dagligvaror brukar mestadels befinna sig i det övre skiktet när konsumenterna rankar varumärkenas hållbarhetsprofil, och i år är inget undantag.

Coop, Ica, Willys, Hemköp, City Gross och Lidl befinner sig bland de 100 bästa. Det är bara Tempo, som här placerar sig den absoluta botten på plats 366.

Tvåa bland dagligvarukedjorna och femma totalt hamnar Ica. Men kedjan kan glädja sig att åt att varumärket Ica I love Eco som nykomling i mätningen kliver in på en fin elfteplats totalt, före livsmedelsvarumärken som Saltå Kvarn, Kung Markatta och Gogreen.

– Orsaken till att vi inte mätt det tidigare är att konsumenterna inte uppfattat det som ett självständigt varumärke, men det har ändrats, säger Erik Elvingsson Hedén.

Ett företag som lyckats med sin hållbarhetskommunikation är bryggeriet Spendrups, som klättrar 133 platser, från 290 till 157.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021-februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

 

Så placerade sig branschens varumärken

Consumer Goods Corporations
67 Essity
184 Orkla 159
306 Unilever 324
336 Johnson & Johnson 305
356 Procter & Gamble (P&G) 348
369 Danone 254
379 L'Oréal Group 354
388 Nestlé 342
E-handel livsmedel
4 Matsmart
90 Linas matkasse 58
97 Mat.se 155
124 Mathem 76
230 Middagsfrid 209
Livsmedel – mat
3 Änglamark 4
9 Lantmännen 7
10 Arla 17
11 ICA I love Eco
13 Polarbröd 18
14 Saltå Kvarn 5
17 Kung Markatta 14
20 GoGreen 22
25 Urtekram 20
30 Pågen 77
32 Norrmejerier 45
37 Skånemejerier 36
38 Wasabröd 37
39 Axa  41
40 Leksands Knäckebröd
45 Svenska Lantchips 46
46 Hälsans Kök 54
48 Alpro 72
52 Oatly 50
56 Kungsörnen  56
72 Paulúns 97
80 Frebaco 113
105 Felix 109
106 Abba 161
108 Valio 61
116 Dafgårds 131
119 Risenta 79
130 Garant 111
131 Zeta 84
144 Skogaholm 124
158 Findus 147
170 Santa Maria 179
174 OLW 227
178 Estrella 201
185 Scan 128
194 Lönneberga 194
197 Marabou 139
202 Fazer 178
204 Kavli 246
213 Kalles Kaviar 181
215 Göteborgs Kex 211
222 Ekströms 280
242 Semper 266
257 Kockens 206
262 Cloetta 273
264 Barilla 303
271 Fontana 288
278 Guldfågeln 91
282 Kronfågel 85
312 Ballerina 282
325 Knorr 260
348 Oreo 386
352 Eldorado 358
353 Rydbergs 291
357 Heinz 328
358 Tulip 353
367 Pringles  382
Livsmedel – dryck
50 Loka 64
63 Ramlösa 38
68 Arvid Nordquist 55
86 Löfbergs 172
94 Zoégas 146
95 ProViva 95
129 Gevalia 104
153 Bravo 195
157 Spendrups 290
181 God Morgon 173
195 Norrlands Guld 163
252 Nespresso 329
261 Coca-Cola 234
272 Fanta 352
283 Åbro 274
287 Heineken 370
295 Pepsi 292
297 Mariestads 197
315 Carlsberg 212
337 Absolut Vodka 327
345 Kopparbergs 310
393 Sprite 317
394 Red Bull 372
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.125