23948sdkhjf

Återvunnen livsmedelsplast blir nya livsmedelsförpackningar

Trioworld har i samarbete med dagligvarukedjan Lidl Sverige utvecklat livsmedelsförpackningar av plast från använda och återvunna livsmedelsförpackningar av plast. Det innebär så kallad close loop, förpackningarna återgår till sin ursprungliga användning.

 Trioworld hävdar att man är först med denna bedrift och kallar den nya filmen för Loop-plastfilmen. Den är godkänd för livsmedelsförpackningar och innehåller Post-Consumer Recyclates (PCR), det vill säga plast som återvunnits efter den har använts i det syfte den tillverkades för. Loop-plastfilmen gör sin entré på marknaden den här veckan, som förpackning för Lidl kanelbullar och kardemummabullar i Sverige.

Det ligger mycket utvecklingsarbete bakom den nya Loop-plastfilmen från Trioworld. Plastfilmen är en ny flerlagersförpackning som tros få mycket stor betydelse för den fortsatta plastanvändningen i livsmedelsförpackningar. Projektet initierades tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och Lidl Future Initiatives. Målet var att utveckla en återvinningsbar film för livsmedelskontakt innehållande PCR.

– Vi är mycket stolta att vara den första livsmedelsbutiken att lansera en livsmedelsförpackning som innehåller återvunnen plast, säger Gabriella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Trioworlds Loop-plastfilm består av ett femlagerskoncept som uppfyller alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial. Förpackningen är tillverkad av 30 procent PCR och är 100 procent återvinningsbar.

– Med den här innovationen kan vi med trygghet säga att vi är en ledande tillverkare inom branschen för hållbara flexibla förpackningar. Trioworlds flerlagers-Loop film erbjuder Lidl en förpackning som inte bara är fullständigt återvinningsbar utan tillverkad av 30 procent PCR och bidrar till att minska deras koldioxidavtryck, säger Evert Paardekooper, chef för konsumentförpackningsavdelningen på Trioworld.

För att uppnå sitt hållbara mål, dvs. att öka andelen återvunnen plast i sina produkter till 50 procent vid år 2030, fortsätter Trioworld sin utveckling av en tunnare flerlagers Loop-film för fler applikationer inom livsmedel.

* Loop = Trioworlds produkter med minst 25 procent Post-Consumer Recyclates (PCR) det vill säga plast som återvunnits efter den har använts i det syfte den tillverkades för.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Det blir ett magrare julbord i år
Hon går in som styrelseordförande i Svenska Köttföretagen
AAK förvärvar bolag i Indien
Nu blir hon vd för Råsaft
Anrik livsmedelsgrossist ger sig in i dagligvaruhandeln
Globala livsmedelsjättarna backar i sina klimatambitioner
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125