23948sdkhjf

Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri bildar nytt bolag

Ska lansera helt nya ekologiska och vegetariska livsmedel.

De två livsmedelsbolagen Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri som grundades 2004 respektive 2010 slås nu samman för att bilda det nya bolaget Protos som nu bland annat ska satsa på växtbaserade produkter. Gemensam ägare och vd för bolaget blir Thomas Östlund.

– Namnet PROTOS är sprunget ur det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste”. Vi kommer nu att bredda vår verksamhet med proteinrika, vegetariska produkter. Vi får nu ett namn som passar vår framtida inriktning och samtidigt blir vi en tydligare avsändare mot handel, konsumenter och lantbrukare, säger Thomas Östlund, vd och ägare av Protos i en kommentar.

Protos samarbetar idag med cirka 400 gårdar på Gotland samt med flera aktörer, forskare och innovatörer för att ta fram egna vegetariska livsmedel som lanseras under vintern 22/23.

– Vi ska självklart fortsätta med vårt mycket uppskattade varumärke ”Smak av Gotland” som med tiden kommer att omfatta både kött och vegetariska produkter med 100 procent gotländskt ursprung. Vi kommer också att lansera ett nytt kategorivarumärke under namnet ”Smak av Svea” med kött och vegetariska produkter från utvalda bönder och landskap i Sverige, säger Thomas Östlund.

Det nybildade företaget Protos har cirka 160 anställda och en omsättning på 950 miljoner kronor och verksamheten drivs i Visby och i Solna.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Lantmännen säljer sin del i Foodhills
Greenfood goes bananas
Kai Gyllström går från Arla till Atria
Vrigstads ostar lever vidare hos Gäsene
Veg of Lund påbörjar produktion i Tyskland
EU:s nya förpackningslagstiftning offentliggjord
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.111