23948sdkhjf

Kellogg's delas upp i tre separata bolag

Den 116 år gamla livsmedelsjätten Kellog har beslutat att dela upp sin verksamhet i tre separata bolag. Det framgår av ett pressmeddelande.

Förra året landade Kellogg’s nettoförsäljning på 14,2 miljarder dollar (cirka 144 miljarder svenska kronor) där främst snacksdivisionen med varumärken som Pringles, Cheez-Its och Pop-Tarts stod för 11,4 miljarder (115,7 kronor). Flingor stod för 2,4 miljarder(24,3 miljarder kronor) och växtbaserade produkter stod för cirka 340 miljoner dollar (3,4 miljarder kronor).

Företaget ska nu delas upp i tre bolag som var och en ska fokusera på just sina områden för att på så vis bli mer snabbrörliga, säger Steve Cahillane, vd för Kellogg's i ett investerarsamtal.

– Frukostflingor kommer enbart att ägna sig åt att vinna inom frukostflingor och kommer inte att behöva konkurrera om resurser mot den snabbväxande snacksverksamheten

Vad de olika företagen ska heta är ännu inte bestämt men just nu går dom under arbetsnamnen Global Snacking Co", "North America Cereal Co" och "Plant Co". Uppdelningen väntas vara klar i slutet av nästa år.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Premiär för Waynes första kafé i Danmark
Probis vd avgår med omedelbar verkan
Nystartade uppstickaren Nuverica i internationellt samarbete
Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerad mat
Ifrågasatt äggregel slopas – Coop jublar
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.13