23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Matprisstudie: En av fyra har redan bytt kedja

De höjda matpriserna har fått konsumenterna att snabbt ändra sina köpbeteenden, visar färsk undersökning av Retail Academics.

En av fyra har redan bytt kedja som en följd av omvärldsfaktorer. Framför allt är det Ica och Coop som tappar till lågprisalternativen, enligt den nya undersökningen från Retail Academics som är baserad på svaren från 305 shoppers.

Datan är rykande färsk, insamlad vecka 34, och det är tydligt att trots allt fokus på elpriserna så är det matpriserna som påverkar hushållen mest. På frågan om vilken kostnad som kommer att påverka ekonomin mest de kommande sex månaderna svarar 46 procent matpriserna, medan 28 procent anger elpriserna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062