23948sdkhjf

Convenience växer igen

Branschen är tillbaka på normala tillväxttal som innan pandemin.

Conveniencebranschen hade en skakig period under pandemin men har nu helt återhämtat sig från tappet, det visar siffror för Q3 i Convenience Stores Index som tas fram av Convenience Stores Sweden och HUI Research.

Under Q3 växte branschen med 3,7 procent i jämförelse med samma period förra året. Liknande siffror för Q1 och Q2 var 7,8 respektive 10,4 procent.

– Det är mycket glädjande att vår bransch visar en fortsatt stabil ökningstakt, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Under ett och ett halvt år har conveniencehandeln visat på positiv tillväxt och acklumulerat i år har branschen fram tills nu ökat med 7,2 procent vilket till stor del beror på ett starkt första halvår.

Efter det andra kvartalet i år kunde man konstatera att efter det starka andra kvartalet var tappet under pandemin nu helt borta och att tillväxtsiffrorna nu mer liknar de som rådde innan.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Lantmännen lånar en halv miljard till forskning
Klassisk produkt lanseras i ny påläggstappning
Slakteri i konkurs – ”Extremt tufft läge för hela branschen”
Nya SCB-siffror: Så mycket mer har matpriserna stigit för butikerna än konsumenterna
Arla varslar personal efter ”vikande försäljningssiffrorna”
Ny e-tjänst ska förenkla för livsmedelsföretag
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125