23948sdkhjf

Cloetta kommer att fortsatt höja priserna

Resultatet i tredje kvartalet bättre än väntat för Cloetta.

Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett justerat rörelseresultat på 188 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2022.

Analytiker hade i genomsnitt förväntat sig 181 miljoner kronor enligt en sammanställning av tre analytikerprognoser som Infront gjort inför rapporten.

Jämförelsestörande poster uppgick till -2 miljoner kronor (-1) och var relaterade till den nya fabriksanläggningen i Nederländerna som styrelsen nu har beslutat att gå vidare med.

Cloetta kommer därmed att stänga de tre nuvarande konfektyrfabrikerna i Turnhout, Belgien och Roosendaal, Nederländerna.

Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 1.798 miljoner kronor, vilket kan jämföras med analytikernas snittprognos på 1.690 miljoner kronor.

Den organiska försäljningstillväxten var 11,5 procent, jämfört med 7,5 procent motsvarande kvartal i fjol.

Det rapporterade rörelseresultatet blev 186 miljoner kronor, jämfört med analytikersnittet på 180 miljoner kronor. Resultatet före skatt var 154 miljoner kronor, jämfört med väntade 171 miljoner kronor.

Resultatet efter skatt landade på 130 miljoner kronor, jämfört med analytikersnittet på 133 miljoner kronor.

I rapporten uppger vd Henri de Sauvage-Nolting att ytterligare prishöjningar kommer att träda i kraft nästa år för att kompensera de fortsatt höga insatskostnaderna.

"I en inflationsmiljö tror vi att kombinationen prishöjningar och kostnadsbesparingar är den enda hållbara strategin", skriver han.

Henri de Sauvage-Nolting uppger sig vara mycket nöjd med den övergripande utvecklingen under det tredje kvartalet, då bolaget enligt honom levererade stark tillväxt både inom Förpackade märkesvaror och Lösviktssegmentet.

"Under kvartalet trädde våra tidigare kommunicerade prishöjningar i kraft, vilket tillsammans med vårt fokus på mix och kostnadsbesparingar gjorde det möjligt för oss att skydda lönsamheten trots de ökade insatskostnaderna", skriver Cloetta-chefen.

Försäljningen av Förpackade märkesvaror ökade organiskt med 10,2 procent, drivet av pris med stöd av framgångsrika marknadsförings- och innovationsinitiativ, är budskapet.

Försäljningen inom Lösviktssegmentet ökade organiskt med 15,7 procent under kvartalet och fortsatte att drivas av Cloettas ansträngningar att premiumisera erbjudandet, ökad konsumentaktivering samt prishöjningar, uppger Henri de Sauvage-Nolting.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094