23948sdkhjf

Matpriserna fortsatte öka – men drev inte inflationen

Livsmedelspriserna ökade för tolfte månaden i rad. Men det är inte längre matpriserna som driver inflationen, och några varugrupper blev rent av billigare den senaste månaden.

Totalt har livsmedelspriserna ökat med 18,1 procent de senaste tolv månaderna, samtidigt som konsumentpriserna enligt konsumentprisindex totalt, KPI, ökat med 11,5 procent.

Från oktober till november ökade KPI med 1,0 procent och matpriserna med 0,55 procent.

Det ökade mest under månaden var priserna på matfett, mejeriprodukter och kaffe.

Inflationstakten enligt KPIF, det vill säga förändringen i KPIF från samma månad föregående år, var 9,5 procent i november 2022. Detta är en uppgång från oktober då inflationstakten var 9,3 procent.

Inflationstakten enligt KPI, som till skillnad från KPIF påverkas av ändrade räntesatser, var 11,5 procent i november. Det är en ökning jämfört med oktober då den var 10,9 procent.

Inflationstakten påverkades av stigande priser för livsmedel och alkoholfria drycker, där det främst var prisökningar på mjölk, ost och ägg som bidrog. Transportpriserna ökade också, där en stor del av uppgången berodde på höjda drivmedelspriser, men även priserna på bilar steg.

– Stigande elpriser bidrog till en ökad inflationstakt i november, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Senaste 12 mån Sedan 2020 Oktober-November
Totalt (kpi) 11,5 15,4 1,0
Livsmedel o drycker 18,1 18,9 0,5
Kött 17,5 18,6 0,6
Frukt 14,3 8,1 -1,1
Grönsaker 16,4 12,9 -0,1
Mjöl, gryn, bröd 17,8 21,0 0,6
Mjölk, ost, ägg 28,9 31,9 2,0
Fisk, fiskkonserver 19,5 18,8 0,0
Läsk, vatten, juice 6,6 8,5 0,7
Kaffe, te, kakao 31,1 47,3 1,4
Matfett 35,2 40,3 2,2
Glass, sötsaker 10,4 10,7 0,0
Övrigt 15,4 17,0 0,1

Läs mer om: KPI
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.094