23948sdkhjf

Stora företag lanserar Hållbar Livsmedelskedja

Några av livsmedelsbranschens största aktörer ska bidra till en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion till år 2030.
En rad stora aktörer inom livsmedelsbranschen lanserar, i samarbete med WWF, initiativet Hållbar Livsmedelskedja. Uppslaget introduceras i samband med matkonferensen EAT Forum i Stockholm som ägde rum i början på veckan.

Bakom initiativet står Arla Sverige, Axfood, Coop, HKScan, Ica, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige, Polarbröd och Tetra Pak. Målsättningen är att bidra till en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion till år 2030, med fokus på den svenska livsmedelskedjan.

– Genom samarbete och dialog i kombination med tydliga åtgärder kan alla aktörer som deltar bidra till en livsmedelskedja inom planetens gränser, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF, i ett pressmeddelande.

Maten står för ungefär en fjärdedel av människans klimatpåverkan och orsakar miljöproblem som minskad biologisk mångfald, övergödning och utarmning av naturresurser. Medan cirka 870 miljoner människor lider av hunger är omkring 1,4 miljarder överviktiga och välfärdssjukdomar kopplade till mat blir allt vanligare. Redan i dag överskrider människans konsumtion jordens begränsade naturresurser.

– Att gå samman i en neutral dialogplattform med inriktning på tydliga konkreta åtgärder ger möjligheter att hantera några av de största utmaningarna för att nå hållbar hälsosam mat för alla, chef för Stockholm Resilience Centre vid Stockholms Universitet som fokuserar på elasticiteten i socio-ekologiska system.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156