23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen ute och svingar mot finansministern

Finansministerns uttalanden får Livsmedelsföretagen att reagera.

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen, som företräder 800 svenska livsmedelsproducenter, har de senaste dagarna publicera helsidesannonser i Aftonbladet, Expressen, Dagens industri och Dagens Nyheter riktade mot finansminister Elisabeth Svantesson (M). Det är ett öppet brev med rubriken: ”Finansministern! Hoho! Är du där?”. 

– När finansministern går ut i media om och om igen och säger att de tre stora dagligvarukedjorna ska ”pressa leverantörerna”, det vill säga våra medlemsföretag, då måste vi reagera. Våra medlemmar är redan under ett enormt tryck och många av dem kämpar för att överleva, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande om anledningen bakom kampanjen. 

Branschorganisationen är bland annat kritiska mot uttalanden om att matpriserna stiger mer än i Finland och Danmark. Något man menar är felaktigt.

– Ministern verkar tro att om bara dagligvaruhandeln sätter press på producenterna så kommer de höga kostnaderna försvinna. Men så är det givetvis inte. Det finansministern har gjort är i praktiken att ge dagligvaruhandeln frikort att säga nej till nödvändiga prishöjningar som våra medlemmar måste göra för att inte gå i konkurs, säger Jimmy Sandell.

 Livsmedelsföretagen vill få till stånd ett möte med Elisabeth Svantesson.

– När en viktig och mäktig person som finansministern uttalar sig så får det fäste i debatten och hos allmänheten. Det hon har sagt om livsmedelsbranschen de senaste veckorna är fel på många sätt och då har vi en skyldighet att säga ifrån. Hennes uttalanden kan i värsta fall bidra till att utarma den svenska livsmedelsproduktionen och försörjningsförmågan. Och det är motsatsen till att ta ansvar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096