ICA passerar Coop som Sveriges mest hållbara företag
Efter två år på tronen halkar Coop ner på en andra plats och ersätts av branschkollegan ICA som i år kan stoltsera med titeln ”Sveriges mest hållbara varumärke” enligt undersökningen Sustainable Brand Index™ 2013. Detta samtidigt som att majoriteten av företagen faller i anseende på grund av en allt mer medveten och kräsen konsument.
- Det är fantastiskt kul att se att våra insatser inom hållbarhet har nått fram till konsumenten, givetvis extra kul att också kunna vara bäst i branschen, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef på ICA i ett pressmeddelande, som tillsammans med varumärkeschefen Teddy Falkenek tog emot utmärkelsen på prisutdelningen i Stockholm under måndagskvällen.
Sett till trenden kan man dock se att 90% av företagen i undersökningen faller i anseende inom både miljöansvar och socialt ansvarstagande.
-Den negativa trenden beror faktiskt inte på att företagen har blivit sämre utan istället på att konsumenterna har börjat först innebörden av ordet hållbarhet. Därmed ifrågasätter de vad de själva faktiskt vet om företagens arbete och avstår från att ta ställning. Det innebär att färre har en positiv inställning men andelen negativa är ungefär densamma som tidigare år, säger Erik Hedén som ansvarar för undersökningen hos Sustainable Brand Insight.