Fysisk försäljning fortsätter att driva värdetillväxten i dagligvaruhandeln – ”försiktigt optimistiska”
Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex för april visar på en fortsatt negativ volymutveckling för branschen. Försäljningen ökade med 6,5 procent i butik och e-handel jämfört med samma månad i fjol. Men eftersom prisökningen på livsmedel och alkoholfriadrycker uppgick till 16,9 procent, enligt SCB, landade den prisjusterade försäljningsutvecklingen på minus 10,4 procent.
– Den prisjusterade försäljningstillväxten är fortsatt negativ för dagligvaruhandeln. Det vi kan se är att inflationstakten har mattats av under april, även om priserna jämfört med för ett år sedan är betydligt högre. Våra medlemsföretag är försiktigt optimistiska vad gäller inflationstakten framåt, men oroas också över att butiker nu möter ökade kostnader för exempelvis hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter för unga, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Precis som tidigare månader var det ett rejält tapp för e-handeln under april medan all värdetillväxt ägde rum i fysisk butik. E-handelsförsäljningen tappade 7,7 procent jämfört med samma månad i fjol medan försäljningen i fysisk butik ökade med 7,2 procent.
På mer detaljerad nivå vad gäller e-handeln så minskade hemleveranser med 1,6 procent och upphämtning i butik med 14,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4 procent.
– E-handelsandelen är något lägre i april än under tidigare månader. Den är dock nästan dubbelt så hög som före pandemin. Det är de fysiska butikerna som fortfarande driver försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för april beräknas till -1,1 procent, vilket innebär att den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick till 7,6 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -9,3 procent.