Arla köper upp Svenskt Smör. Företaget är det enda mejeriföretag som producerar och säljer Svenskt Smör i dag och möjligheterna att utveckla varumärket ökar som ensam ägare.
- Vi på Arla är den enda tillverkaren och nyttjaren av varumärket Svenskt Smör och det känns därför naturligt att vi blir ensam ägare, säger Patrik Hansson, chef för affärsområdet ost, matfett och juice på Arla i Sverige i ett pressmeddelande.
Svenskt Smör har fram tills nu ägts gemensamt av de mejeriföretag som är medlemmar i branschorganisationen Svensk Mjölk. Som ensam ägare får Arla en annan frihet i kommunikation och produktutveckling. Men precis som tidigare måste Svenskt Smör göras till 100 procent på svensk mjölkråvara.
- Svenskt Smör har en mycket välkänd förpackning men varumärket i sig är inte särskilt känt. Nu kan vi enklare jobba för att öka försäljningen och intresset kring smör och har redan flera spännande produktlanseringar på gång, säger Patrik Hansson.
Arla är ensam ägare till varumärket från den 27 juni.
- Jag är nöjd med att Svensk Mjölk och branschen kan realisera det immateriella värde som Svenskt Smör representerar. Med den marknadsutveckling vi sett och ser så är det inte längre en branschuppgift att hantera den här typen av varumärkesfrågor runt smöret, säger Hans-Åke Hammarström, vd på Svensk Mjölk.
