23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Från Sverige-kampanj får kritik – vilseledande reklam

Lyckliga, frigående höns ute och evig svensk sommar. Nu erkänner Lantägg och Svenskmärkning att de specialdesignade äggförpackningarna i den pågående gemensamma kampanjen Från Sverige i Coops, Icas och Axfoods butiker, kan vara vilseledande.

Det skriver tidningen Djurskyddet, som bekräftar att äggen från Lantäggs hönor har värps inomhus, oavsett om designen påtalar motsatsen.

– Med designen på äggkartongen vill Svenskmärkning förklara den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, i detta fall att produkten är född och uppfödd, förpackad och kontrollerad i Sverige. Fokus är på att det är svenskproducerade ägg, kriterierna är de samma oavsett hur hönorna bor, säger Svenskmärknings Lotta Hovhammar till tidningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078