Paulig satsar halv miljard på ny snacksfabrik
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/86182557.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=4000&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=45b0c8770913d7e6f7c70075c3dce0c8c0e0284cae7b4538144e526c826a4367)
Pauligs vd Rolf Ladau har i en intervju med Food Supply sagt att livsmedelskoncernen, där varumärket Santa Maria ingår, vill dubbla texmex-försäljningen, som idag ligger på runt fem miljarder kronor. Som ett led i att ytterligare stärka sin position inom texmex- och snackskategorin presenteras nu en stor satsning i Spanien.
En ny fabrik för snacksproduktion ska uppföras, men planerad byggstart 2025 och planerad produktionsstart 2026. Totalt handlar det om en investering på 42 miljoner euro, motsvarande cirka 450 miljoner kronor.
– Investeringen markerar ett viktigt steg i genomförandet av vår internationella tillväxtstrategi. Vi stärker positionen ytterligare inom texmex- och snackskategorin i Europa, efter förvärvet av snacksföretaget Liven i Spanien 2022. Det här ökar också Pauligs innovationsförmåga inom kategorierna, säger Rolf Ladau.
Han fortsätter:
– Snacking är just nu en av de snabbast växande kategorierna inom livsmedelssektorn. Vi är fast beslutna att accelerera lönsam tillväxt inom denna kategori på lång sikt, i samarbete med våra partners.
Paulig har i dag produktionsanläggningar i sex länder; Finland, Sverige, Estland, Storbritannien, Belgien och Spanien. Företagets snacks produceras i de belgiska och spanska fabrikerna.