23948sdkhjf

Fortsatt positiva siffror för convenience-handeln

Under första kvartalet i år ökade försäljningen med 3,4 procent. Därmed har försäljningsutvecklingen varit positiv i nästan tre år, konstaterar Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden.

– Sedan 2019 har försäljningsvolymen svängt mycket kraftigt. Pandemin orsakade en stor nergång under flera kvartal, som max på -11,6 procent under ett kvartal. Efter pandemin kom en uppgång med nästan samma storlek under fem kvartal, som mest med 10,4 procent under ett kvartal, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden, i ett pressmeddelande.

Sedan 2022 har den positiva utvecklingstakten dock kontinuerligt avtagit under flera kvartal. Enligt Bengt Hedlund har inflationen påverkat conveniencehandeln lika mycket som för dagligvaruhandeln. Men conveniencehandeln mäter i löpande priser där volymtillväxten inte är lika stor som siffrorna visar.

– Tar vi hänsyn till inflationen på 20 procent så kan man säga att volymtillväxten uteblir helt efter pandemin, då siffrorna egentligen visar en tillväxt i ökade priser. Alltså ingen ökad försäljningsvolym.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068