23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Cheffelo spår fortsatt tillväxt

Cheffelo ökar omsättning men minskar vinsten. Påsken påverkade negativt.

E-handelsbolaget Cheffelo ökade omsättningen men minskade vinsten i det första kvartalet. Påsken hade en negativ påverkan och justerat för detta växte omsättningen mer. Cheffelo spår fortsatt tillväxt i det andra kvartalet.

Omsättningen steg 0,3 procent till 288,7 miljoner kronor (287,8). Justerad för valutakursdifferenser motsvarar det en ökning om 2,1 procent (-17,4). Exklusive påsken ökade omsättningen med 4,3 procent justerat för valutaeffekter.

”Även om leveransvolymerna var något lägre på grund av tidpunkten för påskhelgen, var vi glada att se att orderfrekvensen fortsatte att öka under perioden jämfört med föregående år”, uppger vd Walker Kinman i rapporten.

Ebitda-resultatet blev 22,2 miljoner kronor (24), med en ebitda-marginal på 7,7 procent (8,3).

Rörelseresultatet blev 10 miljoner kronor (12,1), med en rörelsemarginal på 3,5 procent (4,2).

Resultatet efter skatt blev 6,2 miljoner kronor (7,1), en minskning med 12,7 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,49 kronor (0,56), vilket innebär en minskning med 12,5 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 36,4 miljoner kronor (45,4).

Cheffelo-chefen spår att bolaget växer i höga ensiffriga tal i lokal valuta i det andra kvartalet.

”Även om vi inte förväntar oss några väsentliga förändringar i vår nuvarande enhetsekonomi
eller kostnadsstruktur, kommer volymskaleffekter att bidra till högre lönsamhet i Q2, skriver han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078