23948sdkhjf

Livsmedelsjättar tar krafttag mot kompetensbristen – letar vd-talanger på Tiktok

Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla letar efter nya unga vd:ar på sociala medier.

Det råder stor brist på kompetens inom livsmedelsindustrin. Till 2028 behöver livsmedelsindustrin 20 000 nya medarbetare, enligt Livsmedelsföretagens rapport.

– Det finns många orsaker till kompetensbristen, bland annat för få utbildningar. Men även att företagen inte varit tillräckligt engagerade, berättade Karin Thapper, ansvarig för kompetensförsörjningen hos Livsmedelsföretagen, för Food Supply i en tidigare intervju.

Nu erbjuder några av livsmedelsbranschens största företag, Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla, tjänsten som assisterande vd via en rekryteringskampanj som Livsmedelsföretagen lanserar på Tiktok.

– Den här kampanjen är ett sätt för oss att visa upp de tusentals spännande karriärmöjligheter som finns inom livsmedelsindustrin. Det behövs allt från produktutvecklare, hållbarhetsansvariga, nutritionsforskare och marknadschefer till bryggmästare, automationstekniker och hantverkskonditorer, och nya roller skapas hela tiden. Framtiden för vår industri ser ljus ut och för unga vuxna med stora drömmar och ambitioner är möjligheterna i det närmaste oändliga, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, i pressmeddelandet.

Under drygt två månader kommer den assisterande vd:n lära sig vad det innebär att driva och leda ett livsmedelsföretag, under vägledning av vd:n. För att få rollen krävs ingen tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning, enda kravet är att kandidaten är mellan 18-26 år.

Ansökningsprocessen sker på Tiktok för att nå unga personer. För att ansöka till rollen lägger kandidaten upp en Tiktok där den ska motbevisa fördomen om att unga inte vill jobba hårt.

– Det är många som har fördomar om de yngre generationerna, precis som det finns många förutfattade meningar om livsmedelsindustrin. Genom att flytta rekryteringen till Tiktok vill vi ge unga talanger en möjlighet att visa upp sin kreativitet och personlighet på ett nytt och spännande sätt, säger Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.234