23948sdkhjf

Grundarna av Yollibox Frozen Yoghurt nominerade till Årets unga företagare

Sofie Stenmark och Victoria Carlsson, grundare av Yollibox Frozen Yoghurt, är nominerade till Årets unga företagare.
När Sofie Stenmark, 25 år, och Victoria Carlsson, 25 år, lanserade Yollibox i slutet av augusti 2012 var de först med att återintroducera frozen yoghurt på den svenska marknaden. Ett år senare har företaget vuxit från att ha en återförsäljare i Stockholm till att idag finnas i cirka 460 livsmedelsbutiker över hela landet. Idag är de nominerade till Årets unga företagare, en utmärkelse som årligen delas ut av branschorganisationen Företagarna, till en entreprenör under 30 år som under året har utfört en prestation utöver det vanliga.

Startade aktiebolag
Med sparpengar som enda kapital startade Sofie och Victoria ett aktiebolag i februari 2012 och sedan dess har självfinansiering varit strategin framåt.

- Vi kunde ingenting om varken glassbranschen eller livsmedelsindustrin när vi startade. Vad vi däremot var fast beslutade om var att skapa en affärsmodell som snabbt skulle resultera i lönsamhet och att produkten i sig skulle spegla våra värderingar där kvalitet och naturliga ingredienser står i fokus. Målet var också att kunna vara en röst i all diethets och utseendefixering som pågår, där ambitionen är att sprida en sund syn på hälsa, säger Sofie och Victoria i ett pressmeddelande.

Frysdiskarna brukar räknas till den mest konkurrensutsatta sektionen inom dagligvaruhandeln på grund av sin extremt begränsade yta. Kommer en ny produkt in åker en annan ut och det gäller att visa snabb försäljning för att få behålla och vidare kunna utöka sin plats.

Uppstickare på glassmarknaden
Idag ringer butiker själva upp och vill ta in produkterna i sortimentet och trots en obefintlig marknadsbudget har Yollibox fått stort genomslag, främst via sociala medier och PR. I dagsläget har över 6000 svenskar spridit bilder på Yollibox på den sociala plattformen Instagram och i mars 2013 skrev Expressen att "Yollibox är hetaste uppstickaren på glassmarknaden i Sverige just nu" och gav tre av tre testade smaker fem getingar.

- Vi är väldigt smickrade över nomineringen och hoppas att juryn ska uppmärksamma bedriften att ta sig in och behålla sin plats i frysdiskarna, vår expansionstakt och vårt sätt att snabbt skapa ett lönsamt bolag med tydliga värderingar, avslutar Sofie och Victoria.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063