Grundarna av Yollibox Frozen Yoghurt nominerade till Årets unga företagare
Sofie Stenmark och Victoria Carlsson, grundare av Yollibox Frozen Yoghurt, är nominerade till Årets unga företagare.
Startade aktiebolag
Med sparpengar som enda kapital startade Sofie och Victoria ett aktiebolag i februari 2012 och sedan dess har självfinansiering varit strategin framåt.
- Vi kunde ingenting om varken glassbranschen eller livsmedelsindustrin när vi startade. Vad vi däremot var fast beslutade om var att skapa en affärsmodell som snabbt skulle resultera i lönsamhet och att produkten i sig skulle spegla våra värderingar där kvalitet och naturliga ingredienser står i fokus. Målet var också att kunna vara en röst i all diethets och utseendefixering som pågår, där ambitionen är att sprida en sund syn på hälsa, säger Sofie och Victoria i ett pressmeddelande.
Frysdiskarna brukar räknas till den mest konkurrensutsatta sektionen inom dagligvaruhandeln på grund av sin extremt begränsade yta. Kommer en ny produkt in åker en annan ut och det gäller att visa snabb försäljning för att få behålla och vidare kunna utöka sin plats.
Uppstickare på glassmarknaden
Idag ringer butiker själva upp och vill ta in produkterna i sortimentet och trots en obefintlig marknadsbudget har Yollibox fått stort genomslag, främst via sociala medier och PR. I dagsläget har över 6000 svenskar spridit bilder på Yollibox på den sociala plattformen Instagram och i mars 2013 skrev Expressen att "Yollibox är hetaste uppstickaren på glassmarknaden i Sverige just nu" och gav tre av tre testade smaker fem getingar.
- Vi är väldigt smickrade över nomineringen och hoppas att juryn ska uppmärksamma bedriften att ta sig in och behålla sin plats i frysdiskarna, vår expansionstakt och vårt sätt att snabbt skapa ett lönsamt bolag med tydliga värderingar, avslutar Sofie och Victoria.