23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Positivt för conveniencehandeln – men ökningstakten falnar

Utvecklingen har varit positiv i snart tre år.

Conveniencehandeln ökade med 1,3 procent under det andra kvartalet. Den bra starten på året med 3,4 procent första kvartalet höll inte i sig utan tappade kraftigt under det andra. Sedan ett år tillbaka har ökningstakten för branschen bromsat in.

– Vi får heller inte glömma bort att vi mäter i löpande priser, så inflationen som vi haft ett par år egentligen ätit upp mer än hela ökningstakten, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden, i ett pressmeddelande.

Men tron på framtiden är god efter att SCB presenterat att inflationstakten, som enligt KPI var 2,6 procent i juli 2024, vilket den också var i juni.

– Det bådar gott för framtida räntesänkningar. Men jag tror att vi redan är i början av en lågkonjunktur, fortsätter Bengt. Vi får hoppas att framtida räntesänkningar kan få fart på kundernas köpvilja, avslutar Bengt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.12