Öljätten tar över läskjättens produktion – ”ännu starkare tillsammans”
Från och med 1 januari 2025 är de båda bolagen partners. Det framgår av ett pressmeddelande.
Det innebär att Carlsberg Sverige tar över produktion och distribution av varumärket Schweppes från ägaren Schweppes International Limited, som ingår i Suntory Beverages & Food Europe Company.
Carlsberg vill utöka sin portfölj med premiumdrycker och tänker lyfta Schweppes på den svenska marknaden. Tillskottet är det största på 15 år för öljätten, skriver Carlsberg.
– Vår strategi är att bygga en framtid med tillväxt och bli ännu starkare tillsammans. Vi vill erbjuda våra kunder en bred portfölj som täcker alla livets tillfällen. Partnerskapet med Schweppes International Limited möjliggör just det, kommenterar Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige, ett pressmeddelande.
Produktionen av Schweppes sker redan vid Carlsberg bryggeri i Falkenberg.
– Vi är övertygade om att detta kommer att skapa större synergier mellan våra verksamheter och att vi tillsammans kan stärka och utveckla Schweppes som varumärke i Sverige, kommenterar Peter Molander, Sverigechef på Schweppes International Limited.
Schweppes grundades 1783 och har en marknadsandel i Sverige på över 60 procent inom mixer-kategorin.
Carlsberg Sverige innehar redan varumärken som Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Bolaget omsatte 5,5 miljarder enligt senaste bokslutet.