Fokus på Knorr och Hellmann's – Unilever vill sälja andra matvarumärken
Unilevers nya vd Fernando Fernandez vill snabba på bolagets omställning genom att sälja flera svagt presterande livsmedelsvarumärken för att kunna fokusera på de lönsamma.
Enligt en intervju med Barclays konsumentanalytiker Warren Ackerman rör det sig om lokala varumärken i Europa till ett värde av cirka 1 miljard euro som inte passar in i Unilevers övriga portfölj, samt ytterligare 500 miljoner euro i mindre marknader utan expansionsmöjligheter. Det skriver Wall Street Journal.
Bolaget vill istället fokusera på sina mest lönsamma varumärken, exempelvis Knorr och Hellmann's, som tillsammans står för 60 procent av omsättningen inom Unilevers matsegment. Totalt sålde matdelen för 13,4 miljarder euro under 2024.
Bolaget planerar också att spara 800 miljoner euro över tre år genom effektiviseringar, vilket innebär att 7 500 tjänster försvinner globalt.