Samarbetets första produkt – ”i linje med vår vision”
Det var för ett år sedan som svenska Korshags Foods och laxuppfödaren Salmon Evolution inledde ett samarbete med syfte att nylansera varumärket Korshags Food. Under hösten skedde varumärkeslyftet med en uppdatering av logotypen och en hållbarare förpackning.
Nu släpper de första produkterna på marknaden. Det är kallrökt och gravad lax från Salmon Evolutions landbaserade laxodling.
– Vi är oerhört stolta över att nu kunna erbjuda lax från Salmon Evolution med mindre påverkan på den biologiska mångfalden i haven, högre djurvälfärd och fantastisk smak. Att vi dessutom kan garantera full spårbarhet och transparens är något vi vet att dagens konsumenter värdesätter högt, kommenterar Sofia Ek, marknadschef på Korshags och på Ocean Collective, i ett pressmeddelande.
Salmon Evolution befinner sig i en uppskalningsfas, där de knyter partnerskap med andra varumärken.
– Att introducera vårt koncept på en nyckelmarknad som Sverige – där hållbarhet står högt på agendan – och samarbeta med en ledande aktör som Korshags, ligger helt i linje med vår långsiktiga vision, kommenterar Odd Frode Roaldsnes, kommersiell chef på Salmon Evolution.
Till en början kommer produkterna att finnas hos Mathem, och Korshags planerar bredda till fler kanaler och återförsäljare.