23948sdkhjf

Wasa får ny identitet och stort ”W”

Det över 100 år gamla varumärket får ett ansiktslyft.

Wasa knäckebröd har funnits i över 100 år. Sedan 1999 ägs det av italienska Barilla, och är ett sedan dess ett införlivat varumärke inom livsmedelskoncernen. 

Nu gör bolaget ett ansiktslyft med det anrika varumärket. Bland annat kommer namnet att få en inledande versal. 

Syftet med uppgraderingen är för att tydliggöra vad Wasa står för.

– Wasa har alltid haft ett tydligt syfte, men våra undersökningar visade att många konsumenter har svårt att sätta fingret på vad vi faktiskt står för. Med den nya designen vill vi kommunicera vårt varumärke tydligare, med målet att göra det enklare för människor att förstå vilka vi är och samtidigt inspirera till hälsosammare val i vardagen, kommenterar Fredrik Öberg, operativ chef för den globala marknaden, ett pressmeddelande.

Förutom stor bokstav får paketeringen även en ny visuell design som är tänkt att spegla varumärkets löfte. 

”Den uppdaterade designen ger Wasa ett mer distinkt och enhetligt uttryck, bättre anpassat till dagens medvetna konsumenter.”

Enligt bolaget har inspirationen till den nya logotypen hämtats från tidigare logotyper, med en modern tvist. 

På baksidan kommer berättelser om produktens ursprung att presenteras, samt näringsinnehåll och hållbarhetsarbete.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11