Coop tar nu nästa steg i sin satsning på ekologi. Från och med denna vecka utökas kampanjen ”Veckans Ekologiska” med ytterligare tre kategorier, där ekologiskt kött är en. Det innebär att konsumenterna varje vecka har möjlighet att välja ett ekologiskt alternativ i köttdisken till ett kraftigt reducerat pris.
– Vi vill göra ekologisk mat tillgängligt för fler. Genom sänkt pris och tydlig kommunikation sänker vi tröskeln för att välja ekologiskt. En ökad efterfrågan är en förutsättning för en mer hållbar utveckling och en bättre värld, säger Louise König, chef hållbarhet på KF och Coop in ett pressmeddelande.
– Coop har en omfattande djuromsorgsstrategi där vi vill fortsätta att hålla en hög andel svenskt kött i våra diskar. Till exempel har 75 procent av allt fläskkött i våra butiker svenskt ursprung. Vår satsning på ekologiskt kött med svenskt ursprung inom Veckans Ekologiska blir en del i detta viktiga arbete, fortsätter Louise König.
Under 2013 ökade Coop sin försäljning av ekologiska och miljömärkta varor med 20 procent – mest av alla i dagligvarubranschen. Försäljningsframgången berodde till stor del på kampanjen Veckans Ekologiska. Varje vecka erbjöds en utvald ekologisk vara inom frukt & grönt till ett pris nedsatt med 30-50 procent.
