23948sdkhjf

Sen påsk drar ner försäljning

Enligt Svensk Handels prognos kommer försäljningen i dagligvaruhandeln bli över 7 miljarder kronor under påskveckan 2014. Men den sena påsken påverkar.
– Påsk är en riktig mathelg för oss svenskar. Näst efter jul är påsk och midsommar de intensivaste veckorna på året för livsmedelsförsäljningen. Inte minst på skärtorsdag kommer det bli rejält tryck i butikerna, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Försäljningsprognosen för i år ligger på 7,05 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en normalvecka då 5,88 miljarder omsätts. Försäljningen för 2014 hade kunnat bli ännu högre, men för många svenskar kommer lönen strax efter påsk, skriver Svensk Handel. Förra årets påskhelg låg tvärtom strax efter löneutbetalningarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078