23948sdkhjf

Vill undersöka hur e-handeln påverkar matbutiker

Forskare från Örebro universitet ska undersöka hur matbutiker påverkas av den ökande handeln av livsmedel på nätet.
En matbutik i Örebro och en internetbutik ingår i undersökningen som kommer att påbörjas vid årsskiftet och pågå i två år, enligt P4 Örebro. Totalt har forskargruppen tilldelats 2,5 miljoner kronor för projektet.

Pengarna kommer från Handelns utvecklingsråd, som även delar ut ytterligare tiotal miljoner för projekt inriktade på e-handel och digitialisering.

– Det är med stort intresse vi finansierar dessa fem projekt som kan bidra med kunskap om e-handel och andra typer av digitalisering av handeln idag, säger Andreas Hedlund, vd på Handelns Utvecklingsråd, i ett pressmeddelande.

Beviljade projekt är:

E-handelns värdeskapande returprocess
Projektledare: Daniel Hellström, Lunds tekniska högskola

Handelns digitalisering och förändrade affärsmodeller: Möjligheter och utmaningar för den fysiska butiken
Projektledare: Anna Jonsson, Handelshögsskolan vid Göteborgs universitet

Medialiserad shopping – hur smartphones förändrar kunders shoppingvanor
Projektledare: Mart Ots, Internationella Handelshögskolan i Jönköping

E-handel med dagligvaror – Dess påverkan på ekonomi, hållbarhet och nätverksorganisering av distribution
Projektledare: Frans Prenkert, Örebro universitet

Kundens kanal(k)val – Hur ska handeln möta kundbehov i digitala kanaler?
Projektledare: Åsa Wallström, Luleå tekniska universitet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125