23948sdkhjf

Ökad kycklingproduktion

Svensk färsk kyckling blir allt mer populär.
Hälsotrenden och nya rekommendationer att dra ner på det röda köttet gör kyckling allt populärare. Svenska konsumenter, som väljer mer och mer färsk svensk kyckling, vill stödja svenska kycklingbönder och de ser svensk kyckling, som föds upp på ett bättre sätt och har högre kvalitet, som ett tryggt val. Det visar en ny undersökning från Ipsos och Svensk Fågel.

– Det vita köttet är helt rätt just nu och det är självklart väldigt roligt att se att konsumenter allt mer väljer svensk kyckling. Det är också är tydligt att de mervärden som våra bönder står för, med exempelvis starkt smittskydd och hårda regler kring djurvälfärd, verkligen har nått ut, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel i ett pressmeddelande.

Ökad produktion
Den gynnsamma utvecklingen för svensk kyckling framgår även av försäljningssiffrorna som tydligt visar att kyckling är det enda svenska köttslag som faktiskt ökar medan övriga backar. Svensk Fågels medlemmar ökade exempelvis sin uppfödning och produktion med hela 7 procent under 2013 och de senaste försäljningssiffrorna visar på en fortsatt ökning. Branschens statistik visar också att svensk färsk kyckling har ökat med cirka 13 procent jämfört med motsvarande period 2013.

– Den svenska kycklingbranschen står stark och vi ser att allt fler känner till och är noga med att kolla efter vår kvalitetsmärkning – den Gula Pippin – när de handlar i butik. Dessutom är fler beredda att betala lite mer för att köpa svensk kyckling. Vi har aktivt informerat om märkningen och vilka mervärden den garanterar och det har bevisligen varit framgångsrikt, säger Maria Donis,
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.313