23948sdkhjf

Flygbolag satsar på egen vinproduktion

Flygbolaget Emirates satsar 3,5 miljarder på egen vinproduktion.
Flygbolaget Emirates investerar 3,5 miljarder kronor i egen vinproduktion för att kunna servera det bästa vinet till sina passagerare ombord. Flygbolaget har utvecklat ett unikt program, ”Wines Onboard”, för att ta fram de bästa vinerna. 1,2 miljoner flaskor får åldras i Emirates egna vinkällare, vissa kan drickas först 2020.

Idag serverar Emirates över 60 olika viner, champagner och portviner från de bästa vingårdarna i 11 länder, tillgängliga för alla passagerare ombord oavsett vilken klass de reser i.

Vin är en upplevelse ombord
Istället för att vara beroende av underleverantörer har Emirates egna experter etablerat relationer med några av världens mest prestigefyllda slott och vingårdar, allt för att kunna handplocka de bästa vinerna till serveringen ombord på planen.

– För oss är vin en upplevelse i sig. Våra kunder vill njuta av vin ombord som om de skulle vara på en finare restaurang. Det handlar inte bara om rött, vitt eller rosé. De är intresserade av var druvan kommer ifrån, årgången, vingården, arvet och så vidare. Det är därför som vi för tio år sedan slutade med den vanliga upphandlingen och beslutade att ta kontroll över vårt eget vin, säger Sir Tim Clark, VD Emirates Airline i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079