23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

McDonald's kritiseras av RO

Reklamombudsmannen har, efter an anmälan från en privatperson, bedömt McDonald's reklam som vilseledande.

McDonald's skriver i deras reklam på brickunderläggen att de samarbetar med svenska bönder och att hamburgarna består av 100 procent nötkött. Reklamombudsmannen anser att reklamen är vilseledande på grund av att det kan uppfattas som att hamburgerjättens hamburgare endast består av svenskt kött, vilket de inte gör.

– Det är en privatperson som läst det här och tolkat det i våra ögon felaktigt. Reklamobudsmannen har lämnat en synpunkt också. I våra ögon stämmer informationen som finns där och syftet är att uppmärksamma samarbetet med LRF och tusen bönder och att man kan läsa mer om det på vår hemsida, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald's.

Staffan Ekstam uppger till SVD att texten i reklamen ska ses över, trots att han tycker att reklamombudsmannen gjort en felaktig bedömning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web01