Mat- och dryckesföretag bildar nätverk
Mat- och dryckesföretag går samman för att möta globala vattenutmaningar.
Flera livsmedelsjättar
Målet med samarbetet är att livsmedelsbranschen lättare ska kunna kartlägga det bästa sättet att hantera vatten i odling och förädling i länder som står inför ökande vattenutmaningar. I företags-samarbetet ingår Axfood, Axfoundation, Coca-Cola Enterprises Sverige, Hermansson & Co., ICA, Nestlé, Lantmännen, Livsmedelsföretagen, Santa Maria och Systembolaget.
- Dagens värdekedjor är komplexa och det är svårt att påverka vattenanvändningen på gårdsnivå, där den största andelen vatten används. Långsiktigt, hållbart nyttjande av vatten kan endast uppnås genom nära samarbete med leverantörer och producenter, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef på ICA i ett pressmeddelande.
Analysera standarder
Under 2015 kommer företagen inom nätverket att analysera och jämföra ett tiotal vattenrelaterade standarder och mätverktyg. Ett gemensamt förhållningssätt till vattenfrågan har många fördelar. Företagen kan spara resurser samtidigt som situationen för leverantörer som har många olika krav att förhålla sig till underlättas.
- Det är viktigt att varje företag utgår från sin situation och ser över vilka mått och steg man kan ta i produktion och leverantörsled för att dra ner på vattenförbrukningen och arbeta för en hållbar utveckling. Idag är det många människor som inte har tillgång till rent vatten och det är därför hög tid att vi agerar, understryker Marie Louise Elmgren, Corporate Communication Manager, Nestlé.