Första halvåret var utvecklingen stark och omsättningen rekordhög. Sen förändrades allt. Den globala tillgången översteg vida efterfrågan, den kinesiska konsumtionen avtog och lagren fylldes. När Ryssland till sist införde ett importförbud mot mejeriprodukter från EU tilltog motvinden i styrka. Det ledde till att mjölkpriset till bönderna föll kraftigt.
– Det var ett omtumlande år för hela den globala mejeriindustrin, men tack vare Arlas starka varumärken och fokus på effektivitet och kostnadsstyrning kunde vi använda uppgången och behålla konkurrenskraften under nedgången, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh, i ett pressmeddelande.
Arlas resultat för 2014 uppgick till 0,3 miljarder euro (närmare 2,9 miljarder SEK), vilket motsvarar det mål på 3 procent av den totala omsättningen som bönderna i det så kallade representantskapet satt upp.
2014 visade att det globala mjölkpriset är extremt volatilt, och därför kan Arla inte göra några utfästelser när det gäller omsättningen för 2015.
– Den globala mejeriindustrin har aldrig varit så oförutsägbar som nu, men vi tror att vi har den rätta strategin för framtiden., säger Peder Tuborgh.